"Rostiga plåtkryss vars färg stöter i brunt" (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Wednesday, May 27, 2009, 20:03 (5420 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

... ondgjorde sig ingeniör C. Plass över i en artikel om "Optisk signalverkan från vägövergångarnas signalmärken och lyktor" i meddelande nr 129 från Sveriges Enskilda Järnvägars Ingeniörsförbund 1932. Plass hade också invändningar mot den starkt orangegula färgen på kryssmärkena. Istället borde kryssmärkena (och förvarningsmärkena med texten "JÄRN VÄG" ) ha samma gula bakgrundsfärg som triangelmärkena. Så blev det också.
[image]
Bilden ovan är från Betänkande... avgivet av 1948 års utredning angående järnvägskorsningar, del 1: Förslag, 1949, och visar den äldre typ av kryssmärken som utredningen föreslog skulle ersättas av nuvarande textlösa kryssmärkestyp. Sedan dröjde det alltså till 1959 innan detta utförande blev föreskrivet http://web.telia.com/~u14306714/vagskydd/vagskydd/historia5.htm
och helt slog det inte igenom förrän vid högertrafikomläggningen 1967. I många fall fanns under en övergångstid den gamla typen av kryssmärken med text på vänster sida av vägen och nya typen på höger sida

Gjorde ett containerfynd där det gamla "Varning för tåg" fanns kvar under fastnitade gul-röda plåtar. Så det var nog inte så att man alltid behövde byta utan man kompletterade.

..och vid Långedragslinjen i Göteborg målade man tydligen över den gamla texten med röd och gul färg enligt nya utförandet. Efter några år hade färgen på vissa kryssmärken flagnat bort så att varningstexten åter framträdde.

Norra Lidingöbanan hade dispens att behålla de gamla textförsedda kryssmärkena de få åren banan var kvar efter högertrafikomläggningen. Och som Kurt nämnde har den gamla typen av kryssmärken funnits kvar längre på undanskymda platser


Hela tråden: