GPCS(?)-eldningen på BLJ 6 (Fordon: lok)

av Dag Bonnedal @, Saturday, March 01, 2008, 23:58 (5872 dagar sedan) @ Bobo L

I en annan tråd berördes att AGJ för länge sedan byggde om BLJ 6 för så kallad GPCS(?)-eldning, vilken skulle ha förutsättningarna att kunna ge en rökfri förbränning (eller kanske en "renare", mindre partikelfylld, rök.

Vari bestod ombyggnationen?
Vilka är erfarenheterna av detta så här efteråt? Vilka var eventuella problem?
Var problemen i så fall relaterade till installationen på loket eller till handhavandet?
Är detta något som kan passa andra föreningar, med tanke på framtida miljöaspekter?
Passar det i så fall till stora eller små lok?
Finns liknande system i drift någon annan stans i världen?
Ger en ombyggnad förändringar i lokets prestanda, begränsningar i aktionsradie etc?

undrar Bobo L

PS
"Mindre partikelfylld rök" skall kanske utläsas "rök med (till storleken) mindre partiklar"? Förbränningsgaserna i övrigt torde väl kvarstå, eller förändras även dessa?


Jag skrev ju även svar förra gången men vill absolut inte lägga beslag på debatten, hoppas det kommer många fler åsikter. Här är några av mina.

Som jag skrev så begränsades prestanda av att BLJ 6 varken hade skakrost eller lufthål i fyrboxens väggar. Det första borde vara ganska rakt på att installera med en del jobb. Lufthål i kombinaiton med kopparfyrbox vet jag inte riktigt hur enkelt det är. Sätter man in typ "stagtuber" mellan fyrbox och yttereldstad i.st.f. stagbultar så håller de bra men är mindre flexibla. Risk för läckor?
På lok med stålfyrbox är det enklare, där kan man svetsa in dessa tuber. Men de är ju heller inte flexibla.
Sedan krävs det valv och ett rör för avloppsånga till asklådan samt en effektiv "front end" som ger bättre drag. Men detta är rätt standard. Sedan återstår det bara en massa trimmande och inlärning för att få alltihop att fungera. Och risken är ju att alla utom han som drog igång det hinner ledsna under tiden och vill ha tillbaka de gamla enkla loken.

Metoden är klart miljövänlig eftersom man får effektiv förbränning och minimal rök. Alltså slipper man en stor mängd (grova) partiklar. Men hur är det med de fina partiklarna? Det tror jag ingen har mätt på ännu, kunskapen om dessa är ju rätt ny. Metoden bygger på att du får en mycket hög temperatur i den "fire ball" som brinner ovanför kolbädden. Detta borde ju gynna en effektiv förbränning och därmed miljön (utom möjligen kväveoxiderna).

Kanske detta blir vad vi i framtiden måste tillägna oss för att klara kommande miljökrav? Jämför med Engelsmännen som utifrån sin "clean air act" länge kört med fullt öppen eldstadslucka och en rejäl deflektorplåt ovanför elstadshålet i fyrboxen. Det är ingenting annat än en kraftigt förenklad variant av GPCS.

Dag B


Hela tråden: