GPCS(?)-eldningen på BLJ 6 (Fordon: lok)

av Dag Bonnedal @, Sunday, March 02, 2008, 00:59 (5893 dagar sedan) @ Bobo L

Med rätt utformat valv och deflektorplåt så funkar det.
En kraftig luftström leds av deflektorplåten rakt ned mot fyren och går sedan fram och vänder upp mot valvets undersida.
Den kraftiga gasströmmen upp längs valvet förhindrar tjuvluft direkt från luckan upp över valvet.
Därmed är nog risken för skador på komponenterna rätt minimerad.
Även här krävs kanske ett något bättre drag än vid eldning med stängd lucka.
Jag har åkt på ett antal normalspårslok i GB och sett detta fungera i praktiken.

När jag lärde mig elda på ÖSlJ så var det ständiga mantrat att man till varje pris måste förhindra kalldrag in mot tuberna. Alla lok på ÖSlJ saknar valv, även om de större har haft (och vi borde prova). Men för 15 år sedan lärde vi om och nu tjatar vi hela tiden om den så viktiga sekundärluften.
Även på loken utan valv så går det att ha rätt mycket sekundärluft. Tittar man in i luftströmmen vid körning så ser man hur våldsamt turbulent den uppför sig inne i boxen. Med en måttligt öppen lucka så når inte kalluften fram till tubplåten.

En annan sak som vi ändrat på är användning av sotaren. Traditionellt så fanns åsikten att sotaren vara bara ett bevis på misslyckad eldning. Nu tjatar vi om att den måste användas för att minimera röken.

Dag B


Hela tråden: