Skånska vägskydd: Furulund 1956 (Signaler/säkerhet)

av Christer Malm, Monday, June 15, 2009, 19:24 (5401 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Gunnar!

Du har flera gånger i den mycket intressanta bildserien om plankorsningar i Skåne antytt att det skulle vara vanligt med vridlyktor i stället för signaler på kryssmärkesstolpen. Min minnesbild från säg slutet av 40-talet och framåt är att vridlyktor som även signalerade mot vägen var synnerligen sällsynta. Jag minns bara att jag sett sådana vid en enda korsning, nämligen i Tungelsta någon gång på 50-talet. I min barndom lånade min pappa en bil för semesterresorna och vi for land och rike kring. Redan då var jag intresserad av järnvägar och jag kan inte minnas att jag sett vridlyktor på någon annan korsning. Frågan är alltså: när skedde bytet. Jag talar nu inte om signaleringen mot banan - där var vridlyktorna vanliga. De äldre visade faktiskt vitt resp rött sken även mot vägen, men huvudsignaleringen mot vägen var kryssmärkeslyktan. De modernare vridlyktorna var avskärmade mot vägen och kunde bara ses från spåret. Vi hade en korsning av vardera sorten hemma i Nykvarn.


Hela tråden: