Tidigare skyddsanordningar (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Thursday, June 25, 2009, 11:13 (5416 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

På Västkustbanan mellan Genevad coh Veinge fanns fyra vägkorsningar vid Elestorp. Kanske hade de tidigare haft bommar/grindar manövrerade från Elestorps banvaktstuga, men 1957 fanns automatiska signaler, måhända nyinstallerade?

Ovanstående antagande visar sig i varje fall delvis vara felaktigt: 1933-34 kollade SJ:s tredje distrikt upp vägkorsningar längs bl a Västkustbanan, och i en "Anteckning vid besiktning av skyddsanordningar vid plana vägövergångar" [3 signalsektionen 167/57] nämns att norra och södra vägövergångarna vid Elestorp hade ringverk med sammalagt fyra klockor. Detta innebär mest troligt att det vid Elestorp norra fanns två klockor och vid Elestorp södra två klockor, medan de övriga två vägarna saknade skyddsanordningar. Vid besiktningen föreslogs att kryssmärkena borde bytas mot sådana med reflexmärken, däremot ansåg man tydligen inte att det behövdes ljussignaler, eller "ljusverk" som man kallade anordningarna, analogt med "ringverk".


Hela tråden: