E 1327 del 1 (Fordon: lok)

av Conny Sernfalk, Saturday, March 08, 2008, 18:40 (5891 dagar sedan)

1972 var jag uppe i Jörn i samband med att loket provkördes under dåvarande lokstationschef Löfgren (från Gävle) och 2 lokala ångloksreparatörer. Jag kom dit just som man avslutat körningen av E 1327. Man han hade även B 1379 och E 1218 att provköra. B 1379 som hade en ny tubsats fungerade utmärkt medans 1218 fick tubläck av flertal tuber och slopades.
2005 avyttrades loket till museum i Helgum.
Någon som besökt muséet där och sett hur man man tagit hand om loket. Kanske foto finns?
Här följer en del sammanställd data från olika källor. P.g.a av att detta forum bara godkänner 5000 tecken får jag dela upp inlägget i tre delar:

SJ Ånglok
1327 E (OKB E 5)Motala V 602 1917

1917
Inköpspris (medel) 91.670:-
1925
Såld till OKB (OKB litt E nr 5)
1933
Åter SJ vid förstatligandet
1947
Vedeldning nedtagen
1950-01-01 VI Distriktet. Loket utrustat med ångbroms, apparater för knorrbroms, kombinerad förenklad och standard AGA gas belysning, hastighetsmätare och sluten hytt.
1952-1953
I trafik Falköping
1953-05-01
I drift vid 25 Ms
1957-08-03
Ur min farbrors (A Eriksson) annotationsbok:tåg 8692 fr Umgransele rätt tid, 34 axlar,vagnvikt 349 ton, lok E 1327;t Storuman rätt tid.Järnvägshistoriskt forum 2007-08-03 / Staffan Eriksson
1957-08-29
Tåg banavdelningen; fr Storuman 7.00, lok E 1327;t Vojmån 8.15;t Storuman 13.00 (+8 min)Järnvägshistoriskt forum 2007-08-29 / Staffan Eriksson
1957-09-14
tåg 8692, fr Umgransele 10.35, 44 axlar, 478 ton, lok E 1327;Kattisavan 10.50-11.06, 42 axlar, 462 ton;Björnberget 11.50-11.59, 40 axlar, 450 ton;t Storuman;växling i Storuman 14.00-17.15, E 1327.Järnvägshistoriskt forum 2007-09-14 / Staffan Eriksson
1957-10-09
tåg 8692, fr Umgransele, 60 axlar, 519 ton, lok: E 1327;Blåviksjön, 54 axlar, 469 ton;fr Åskilje 11.45, 52 axlar, 457 ton;Björnberget 12.05-12.10, 46 axlar, 388 ton;Barsele 13.18, 46 axlar, 380 ton;Stensele 14.29;t Storuman 1.03 sen.Järnvägshistoriskt forum 2007-10-09 / Staffan Eriksson
1957-10-10
tåg 8691, fr Storuman 6.25, 24 axlar, 157 ton, knr: Espling, biträde: Åhdén, lok: E 1327;Barsele 7.34, 28 axlar, 179 ton;Umgransele, tågbyte;Järnvägshistoriskt forum 2007-10-10 / Staffan Eriksson
1957-10-14
pass Storuman-Granberget med 2945 (jmf den 12 okt när han åker med 323 t Dorotea) tåg 8662, Granberget, 32 axlar, 291 ton, lok E 1327;Meselefors, 30 axlar, 273 ton;Vilhelmina, 8 axlar, 53 ton;t Storuman rätt tid. Järnvägshistoriskt forum 2007-10-14 / Staffan Eriksson
1957-10-16
tåg 8691, fr Storuman 6.30, 34 axlar, 261 ton, bitr: Norman, knr: Lundmark, lok E 1327;Stensele 7.00, 38 axlar, 281 ton;Långselberget 7.05-7.15, 40 axlar, 292 ton;Gunnarn 8.00-8.35, 42 axlar, 302 ton;Björnberget 8.40-9.09, 46 axlar, 324 ton;Åskilje 9.24-9.50, 54 axlar, 360 ton;t Umgransele 10.44, tågbyte;Järnvägshistoriskt forum 2007-10-16 / Staffan Eriksson
1957-10-17
tåg 8692, fr Umgransele 10.50, 41 axlar, 397 ton, lok E 1327;Björnberget 12.30, 38 axlar, 346 ton;Barsele 13.50, 34 axlar, 324 ton;t Storuman 14.29, 50 min sen.Järnvägshistoriskt forum 2007-10-17 / Staffan Eriksson
1957-12-10
tåg 8692, fr Blåviksjön 11.30, 28 axlar, 222 ton, lok E 1327;Gunnarn 12.18-12.25, 26 axlar, 206 ton;Barsele 13.00-13.17, 28 axlar, 219 ton;Stensele 13.33-14.23, 24 axlar, 194 ton, (50 min!);t Storuman, 51 min sen.Järnvägshistoriskt forum 2007-12-10 / Staffan Eriksson
1957-12-12
växling i Storuman två pass i rätt tid, lok E 1327. Järnvägshistoriskt forum 2007-12-12 / Staffan Eriksson


Hela tråden: