Foton (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, July 12, 2009, 00:20 (5374 dagar sedan) @ Olof Brandelid

Tror du att bilderna är gjorda i en förstoringsaparat eller är dom kontaktkopierade?

Av döma av storleken på kopiorna är de förstorade

Har du beskärt bilderna när du lägger du dom här?

De flesta bilder har jag beskurit lite grand, eftersom kopiorna jag fotade av var lite buckliga där de satt uppklistrade, varför kanterna blev ojämna. Vissa bilder har jag beskurit mera, eftersom det kvadratiska formatet på originalbilderna gör att det ofta blivit väldigt mycket väggrus och/eller väldigt mycket himmel på bilderna. Ibland har det därmed också varit möjligt att få bort defekter på kopiorna eller fel som tillkommit vid min avfotografering.

En del av de bilder jag fotat av är oskarpa eller tekniskt dåliga på annat sätt, men de flesta har hög kvalitet, även om detta inte alltid framgår,eftersom jag fotograferat med en handhållen kamera som ej är av högsta klass, därtill i lite besvärlig belysning. Muséet har en reproställning, men inte på den plats där jag fotograferade av de tre bildpärmar som jag hittade av en ren händelse.

...

Men också för att bilderna visar också något mer, en liten glimt från landsbygden.
Trädgårdar, bilar och på någon bild också en lastbil.

Detta tycker jag också är fascinerande. Jag hade nästan glömt bort att miljön runt järnvägarna (och vägarna) var så annorlunda för ca femtio år sedan


Hela tråden: