Bäckabrogatan i Helsingborg: Mannen med stegen igen (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, July 12, 2009, 00:47 (5373 dagar sedan)

Häromdagen visade jag en bild från montering av vägbommar vid infarten till Helsingborg F

När jag fortsatte genomplöjningen av bilderna från Sveriges Järnvägsmuseum hittar jag nu ytterligare bilder från samma tillfälle. Och det är inte omöjligt att mannen på stegen var i färd med att fästa en varningsportal över vägen!

[image]
Bensinpump av för 1950-talet modern typ till vänster

[image]
En av bommarna tycks vara extra lång, förmodligen för att det på den sidan av banan fanns plats för bomstativ endast på gatans ena sida. Lastbilen från SJ:s dotterbolag Svenska Lastbils AB är kanske i färd med att leverera utrustning för vägskyddsanläggningen?

[image]
Kuren till vänster är sannolikt den gamla vägvaktskuren. Tidigare hade Bäckabrogatan mekaniska bommar manövrerade av lokal vägvakt. 1955 skrev chefen för SJ:s tredje distrikt till Kungl Järnvägsstyrelsens elektrotekniska byrå och begärde att få dessa bommar utbytta mot elektriska bommar manövrerade från bomkuren vid Roskildegatan. Denna nya anläggning beräknades kosta 26 tkr, och skulle medföra en årlig minskad driftkostnad på 11 tkr eftersom den lokala bevakningen kunde dragas in. En mer omfattande ändring av de signaltekniska installationerna vid färjestationen vågade man sig inte på, eftersom Hbf var ett provisorium som kanske skulle ersättas av en ny bangård - vilket ju också skedde några decennier senare... [SJ III distrikt, dnr B 241/53]

Som synes är det helt nya elektriska bommar med enhetsdriv som installeras. Antagligen var den gamla anläggningen så utsliten, att man inte bedömde det vara lönsamt att elektrifiera de befintliga bommarna.

[image]
Kontaktledningsbryggan tycks vara fastsatt i siloanläggningen. Mannen med stegen står fortfarande och arbetar med något i väggen intill den långa bommen.


Hela tråden: