Inte alls OT fråga tycker jag! (Anslagstavla, resor mm)

av Anders Ö ..../NJM, Friday, July 17, 2009, 22:18 (5399 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Tror man det är enkelt att renovera trävagnar så kan man se hur man gör med 2702, som renoveras på ett så musealt korrekt sätt som möjligt dessutom. Lärorikt för alla som har med trävagnar att göra. Synnerligen imponerande!

/Hälsar CEO

Nå enkelt å enkelt...
Det är förvisso ett riktigt gediget arbete museet genomför med 2702 och imponerande. Det är mycket bra att teknik och kunskap letas fram och bibehålls.
Men, rent krasst...enligt mig är det nått man kan göra på unika individer som i princip ska ställas i monter.
Att göra det på vagnar som ska gå i tämligen så omfattande museitrafik med resenärer är lite som att kasta pärlor åt svinen.
Dels är det väldigt lite av det "museala" jobbet som syns för ögat dels är det väldigt få som har sådan kunskap att de både ser och uppskattar mödan, slutligen kommer vagnen att slitas tämligen hårt och inom en 15-20års period behöva en ny större genomgång och om prislappen ligger runt flera miljoner (uppåt 5 som jag fattade Robert rätt) så är vi uppe i sådana belopp att vi aldrig kan köra in de pengarna....
För att föreningarna ska kunna få ihop en vagnpark så krävs nog betydligt billigare, mindre arbetsamma o modernare metoder. Och jag tror att samma gäller för Jvm om man ska få ut fler än en gammelvagn per vart 5´e år.
Ser vi på 1444 så har den varit inne 2 omgångar sedan vi fick den och det är snart dax för en tredje...om vi då ska göra renoveringar ganska sålikt förr så blir de både betydligt dyrare och mer tidskrävande om än troligen intressantare för renoverarna och resultatet musealt mer stimulerande...¨¨
Kostand <-> Nytta <-> Nöje ;o)))

Men visst är det superbt att jobbet på 2702 genomförs och kunskaperna dammas av..


Hela tråden: