Om WFJ i Gurklisten 1:2008 (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Anders Ö/NJM, Tuesday, March 11, 2008, 10:54 (5884 dagar sedan) @ Bo Johansson

Behövs verkligen det för driften? Kan inte föreningen få driften att gå runt så är det väl som i all annan verksamhet att man får avveckla verksamheten. Det kan väl aldrig bli en kommunal angelägenhet att finansiera en museijärnväg och att subventionera driften av densamma?

Som andra redan svaret konstaterar jag att museitåg inte är "din grej" ;o))
I ett normal fall går nog verksmheten runt men genererar knappast större summor för investeringar vilket behövs för tex lokrevisioner, hallbyggen mm mm
En dålig turistsommar slår hårt på intäckterna, dyra hyror av lokalerna slår också hårt på föreningekonomin. Listan kan göras lång på dels sådant som försämrar inkomsterna och dels alla utgifter.

Jag tror nog att de flesta banor skulle klara sig utan bidrag ett tag men inte på en 10års period.

Som kommunpolitiker skulle jag aldrig ställa upp på WFJ efter de påhopp som WFJ gör på kommunen i denna ledare.

Jag skulle nog passa mig för att kalla det påhopp om jag vore kommunal politiker, de mesta i artikeln verkar ju gå att vedimera så det kan bli surt i lokalblaskan.
Den kommunen verkar helt klart inte vara bland de mer förstående för museijärnvägs-vht.

Jmf jag med vår kommun har ju den varit betydligt givmildare å förstående med åren även om en ansträngd ekonomi gjort det svårt. Men visst har vi haft eller har våra problem vi med, i nutid pågår planering för en bostadsområde bredvid museet och det är inte det lättaste att para ihop...

Stockholms kommun har väl aldrig varit speciellt hjälpsamma mot föreningar eller?
Annars har väl de flesta föreningar haft hjälp o stöd hos sina resp kommuner?


Hela tråden: