Om WFJ i Gurklisten 1:2008 (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Richard Loe, Tuesday, March 11, 2008, 21:05 (5889 dagar sedan) @ Sten M

Ja, hade jag varit den som skrivit ledaren så hade jag aldrig vågat klaga på detta sättet i denna situationen, ej heller antyda att föreningen är beroende av bidrag för att få finanserna att gå ihop. Jag hade hellre presenterat någon form av åtgärdsplan som inte byggde på kommunalt stöd (eller förväntningar om sådant) och som möte de klagomål som har framförts av kommunen och andra. Detta hade skapat en betydligt mer positiv bild av situationen.

Om jag vore kommunfullmäktige och läste ledaren så skulle jag ställa en enda fråga - hur lång bör banan vara för att föreningen ska kunna driva och underhålla den utan bidrag på både kort och lång sikt. Och om svaret är att föreningen inte kan driva banan på sådana vilkor så skulle jag fullfölja uppsägningen.

Det som tyvärr framgår med all tydlighet är att föreningen egentligen aldrig har haft förutsättningar för att kunna bevara och underhålla bana och fordon - man har varit allt för ambitiös och allt för orealistiska över en längre tid. Och inget i ledareen ger mig någon som helst känsla för att man har blivit mer realistisk. Nu är det säkert många som kommer att kritsera mig för detta - men jag har varit inblandade i föreningar i Storbritannien som nu driver banor med en längd av 20-30km, men som började med en bana på 800m och som byggde upp verksamheten utan någon form av bidrag. Det som krävs är tid, arbetskraft och god hushållning. Visst har det tagit lång tid - men samtidigt så har man bevisat att man kan bygga upp verksamheten, och detta har skapat stor trovärdighet mot andra intressenter i omgivningen vilket är en förutsättning för att kunna hitta sponsorer, bygga nya verkstäder, vagnhallar mm. Det finns också ett exempel i England på en föreningen som tog över en längre bana redan från början. Den föreningen gick nästan i konkurs och det tog nästan 10 år att få ordning på finanser och verksamheten. En varning till alla.

Jag önskar WFJ lycka till - för det behöver dom efter den ledaren.


Hela tråden: