Gjutna kryssmärken och tidiga triangelmärken (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Sunday, July 26, 2009, 00:47 (5382 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Tänkte just kommentera detta, ja - tror bara jag sett en handfull av dessa gamla gjutna kryssmärken nånsin... Kanske längs Höganäsbanan...?? Fel??

De gjutna kryssmärkena var nog inte vanliga. Plåtutförande var troligen standard sedan 1920-talet. Tidigare förekom en del icke standardiserade kryssmärken av trä, men vanligast var rektangulära skyltar med texten VARNING FÖR TÅG.

Det förekom en hel del utvecklingsarbete för att få kryssmärken av plåt att synas väl, framför allt i mörker. 1934 kom exempelvis ett meddelande från SJ bantekniska byrå till distrikten, angående utbyte av målade kryssmärken mot sådana med reflexemaljerad yta. Målade kryssmärken som var i gott skick skulle dock inte kasseras, utan sändas in till huvudförrådet i Örebro. Kanske kunde de återanvändas vid någon mindre trafikerad korsning.

Vid denna tid hade man börjat måla kryssmärkena gula, men ursprungligen skulle de vara brandgula.

Det fanns även förvarningsvinklar med texten JÄRN VÄG. 1931 hade SJ skaffat 500 sådana vinklar med reflektorglas. Tydligen var texten på något sätt applicerad på glasskivorna. Antagligen ett alternativ till reflexemaljering. 1934 hade SJ noterat att glasen med texten VÄG väldigt ofta gick sönder. Distrikten beställde ständigt nya sådana glas. Varje glas kostade 7.80 Bantekniska byrån ville nu veta varför glasen så ofta behövde bytas. Att det berodde på påkörning var väl underförstått, samma fenomen drabbade ju ofta nedre högre delen av kryssmärkena, något vi sett på bilder bl a från Klabbarp. [Bbr dnr 963/33 och 563/34]

Riktigt gamla vägskyddstillbehör är intressanta - t ex dom gamla trekanterna av plåt m lokomotiv I RELIEF, alltså genombrutna! Hur gamla kan dessa vara? Vi har ett sådant märke uppsatt vid en gångväg på ÖSLJ (dom får inte brukas på allmän körväg).

Dessa skyltar är nog från slutet av 1920- eller början av 1930-talet. Då infördes varningsmärken med lok resp grind. Tidigare förekom ett generellt varningsmärke i form av en genombruten triangel. Såg alltså ut ungefär som järnvägens orienteringsmärken, men rödmålat. Triangelmärket varnade för allehanda trafikfaror. I SJ:s broschyr om vägsignaler, utgiven 1930, finns på sidan 4 skisser över tidiga lok- och grindmärken. Dessa ser ut att precis som triangelmärkena vara genombrutna. Detta var väl ett sätt att försöka göra märkena mer synliga innan reflexmålning utvecklats. Det nämns i broschyren att grind- och lokmärken ännu inte var allmänt uppsatta.


Hela tråden: