"Med vänner som er så... (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Östlund Anders, Wednesday, March 12, 2008, 17:24 (5882 dagar sedan) @ Richard Loe

...behöver man inga fiender!"

Jag tappar nästan hakan när jag läser i dessa trådar, Richard och Christer A får inte ta detta personligt utan att jag svarar på Richards inlägg beror på att jag måste lägga in mina åsikter någonstans... Ren slump.

Jag läste Christer Bs Ledare så fort den länkades upp och mitt intryck var att det var en bra ledare. Enligt mig så var det en saklig genomgång över den uppkomna situationen och även ett försök att "ära den som äras bör", även om det inte var mycket "ära" inblandat. Och att Christer B skriver med viss känslomässighet är väl inget konstigt, om han inte kände för "sin" bana så vore väl en nerläggning inte speciellt uppseendeväckande?
Detta var för mig som utomstående, inom WFJ kanske detta är tjatat till leda, men jag tycker ändå att det var en BRA UPPSUMMERING! BRA CHRISTER B!

Även inom detta forum verkar man vara mer benägen att anklaga WFJ för diverse tillkortakommanden än att även inse att detta faktiskt är något som kommunen, medvetet eller omedvetet, pressat fram. Kommunen själva har minst lika stor del i den uppkomna situationen som WFJ själva. När man ger med ena handen och tar med andra på det viset som beskrivs så inser man att WFJ har trots detta gjort ett storartat arbete med de resurser som finns.
Snacket om "Bidrag" känner jag är helgalet, WFJ KONSTATERAR att man jobbat utan kommunala bidrag men inte mer. Visst skulle de säkerligen tackat Ja om de blev erbjudna men jag kan inte läsa in något "gnäll" om uteblivna bidrag.

Jag kan inte se någon fara med att denna "summering" av läget sprids även till politiker, jag vill minnas att det även finns viss självkritik i den. Och bristen på "visioner" i denna ledare är väl inget problem, syftet med denna måste ha varit att "summera upp sitationen så här långt". Utan att ha koll på historien så är det svårt att veta åt vilket håll man ska blicka framåt...
Om de ingående parterna kan komma överens om att det finns misstag, felaktigheter men även vissa poänger från båda sidor så har man underlag för en förhandling. Då kanske man kan gå in i något med ömsesidig respekt?

Markägarna är också ett intressant sidospår... För det måste de väl ändå vara? Visst att det kanske var deras skrivelse som översvämmade bägaren men jag tror inte man ska tillskriva det för stor betydelse. Det verkar ha varit ett systematiskt(?) arbete sedan lång tid från främst kommunens håll och visst tar de säkerligen och greppar om alla halmstrån de kan hitta i sin "kamp" men om kommunen hävdar att denna inlaga inte hade någon betydelse så tror jag det är ett misstag att använda den som något tungt argument. Att försvara sig mot något som inte anses vara en "attack" blir fel. Man bör nog satsa på att komma överens med kommunen så löser sig nog "markägarna" också...

Till sist, att jämföra "Järnvägsintresse" inom Sverige med det som finns i England är nog definitivt äpplen och päron. I England är man stolt över att ha "uppfunnit" industrialismen, här i Sverige så är det till stor del "Stormaktstiden" som är det som väcker mest intresse. "Industrihistoria" är inte så viktigt, vi håller ju på att driva de flesta svenska "storbolag" ur landet och många ägs nu av "utlänningar". Jag vill inte bli för "politisk" men jag tror den "nationella självkänslan" ligger betydligt närmare 18/1900-tal i England än vad den gör här i Sverige, vår uppskattning av "gammalt" och "kultur" slutar nog i många fall där Engelsmännens tar vid... Men visst, vi fick "Förstlingen" så visst hopp finns även i Sverige! ;-)


Till sist, detta är trots rubriken i första hand inget angrepp mot er som till varje pris(?) försöker misskreditera WFJ utan ett inlägg som försöker beskriva hur jag såg på den omdiskuterade "ledaren" och kanske även ett stöd till WFJ och Christer B!

Och tyvärr, på jobbet har vi nu i dagarna ställt in Påskhelgen som "ledig helg" och det ser ut som jag kommer bli tvungen att sitta på "dagjobbet" under delar av påskhelgen. Jag kan tyvärr inte komma upp till Vadstena som jag hade planerat. Jag får sikta på Kristiflygare istället!

Hälsar,
Anders Ö


Hela tråden: