Breddning från 1067 mm. Sena svängbommar (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Monday, August 03, 2009, 09:39 (5374 dagar sedan) @ Anders Johansson

Intressant att man inte uppdaterade vägskydden i samband med breddningen...

ja, breddningen skedde tydligen inom en snäv budgetram. Därav de omfattande arbeten som blev nödvändiga vid elektrifieringen häromåret. Stationernas säkerhetsanläggningar blev dock i många fall utbytta i samband med breddningen, men troligen inte på Kristianstad - Sölvesborg, som breddades 1954. Manuella svängbommar var för övrigt inte någon uråldrig teknik 1954, nya sådana anläggningar tillkom ännu i början av 1950-talet, i samband med att SJ ålades att ordna skydd vid tidigare obevakade vägar. Den sista (?) nya svängboms- eller grindanläggningen vid SJ kom väl till på Åtvidaberg - Västervik någon gång under 1960-talet; vägvakten vid en närbelägen övergång fick som extrajobb att sköta även de nya grindarna, vilket förstås gav långa avspärrningstider för vägtrafiken.


Hela tråden: