Signaltjänstens landsvägsfordon (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, måndag, augusti 03, 2009, 21:50 (3031 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det är uppenbarligen en Austin K8. Den ser mer ut som en varubuss än ett SJ-fordon. Tillhörande någon leverantör?

kanske någon leverans till banvaktstugan?? Däremot hade tredje signalsektionen en hel del andra relativt små bussar, som byggts om från Volvo- eller (i några fall) Scania-bussar. 1962 hade man exempelvis i Kristianstad en Scania Vabis-buss från 1941, denna hade rullat 478 tusen kilometer "+ obekant antal km vid Ölands Motortrafik". 1964 var det dags att skaffa "nya" bussar, dessa skulle nyttjas som verkstadsbussar främst vid montage av vägskyddsanläggningar på linjen, där det inte var lämpligt med rälsgående verkstadsvagnar. Bussarna användes för personal- och materieltransport, verkstadsarbeten, förvaring av elektrisk materiel, ritningar och verktyg, samt som manskapsrum. "Kylskåp är nödvändigt, kök för kaffekokning och uppvärmning av matsäck likaså". Kök inklusive gasflaska skulle dock före användning placeras utanför bussen. Svetsning skulle också ske på utsidan. På insidan skulle finnas arbetsbänk, "en fast mindre borrmaskin" och en slipmaskin. Detta enligt skrivelse från signalingenjören till centrala banavdelningen den 11 november 1964.

[image]
Fordonet på den odaterade bilden ovan har antagligen också tillhört tredje signalsektionen [Sveriges Järnvägsmuseum]


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum