Så funkade (Dj Ösby)-Näsbypark, Tack + följdfråga (Signaler/säkerhet)

av Leif B, Saturday, March 15, 2008, 15:01 (5880 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Mycket intressant. Stort tack, Ulf!

Om jag tolkar dig rätt, så hade man med bara några små modifieringar kunnat slippa de största nackdelarna. Hade man bara modifierat kretsarna så att "Kör- knapparna" var verkningslösa om resp linje var belagd, istället för att ge "baklås-funktion", så hade man väl sluppit de flesta problemen?. En indikeringslampa "Kör kan tryckas" hade förståss varit av stort informativt värde i så fall.
En ytterliggare förbättring kunde varit en utfartssignal i Nbp som visade "kör" om utfartstågvägen i Nbp var fri och växeln i kontroll, spårledningen på linjen Nbp-Alp fri och utfart i Alp mot Nbp inte var ställd.

Det hade naturligtvis fortfarande varit en udda lösning långt från normal järnvägspraxis. Men det hade väl trots det kunnat vara en lagom anläggning för förhållandena på den banan? Lidingöbanan hade ju nästan bara sådana "självbetjäningsställverk"

En invändning är förståss att det fortfarande varit en udda lösning jämfört med resten av banan - till skillnad från SSLidJ, där större delen av banan hade samma system. En annan invänding är förståss att tkl skulle fatta beslut och ge säkerhetskritiska order "i blindo" när systemet krånglar - den invändningen gäller ju i så fall både Parklinjen och Lidingöbanan.

Det vore intressant att få höra dina kommentarer till mina spekulationer!

/Leif


Hela tråden: