"Bromsa" och "lossa" på DONJ 1932 (Historiskt material)

av Ulf Pålsson, Monday, August 24, 2009, 09:25 (5362 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Sidan 25:

"...För provning av bromsledningarna gälla följande signaler:

BROMSA

Vid dagsljus: signalgivarens båda armar sträckta uppåt
nattetid: handsignallyktans röda sken, fört upp och ned.

LOSSA BROMSARNA

Vid dagsljus: signalgivarens ena arm, sträckt uppåt
nattetid: handsignallyktans gröna sken, fört upp och ned"

------------

Förekom dessa signaler även på andra banor?

Intressant. Jag antar att DONJ vid denna tid i princip använde standardreglementet vid EJ, "Förnyat Tjänstgöringsreglemente för enskilda järnvägar med huvud- eller sekundärbanedrift" från 1921. Det innehöll inga signaler för provning av tryckluftsbromsen, vilket möjligen innebar att det var fritt fram att hitta på egna signaler för detta behov.

Å andra sidan införde SJ redan 1923 handsignalerna "bromsa" och "lossa", samma signaler som fortfarande används och nu är "lagstadgade" i JTF. Man kan undra varför tillsynsmyndigheten för EJ, Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen, inte krävde att de signalerna skulle användas på de EJ som hade kraftbroms. Men DONJ kanske inte hade frågat VoV?

Hur som helst övergick upphörde 1921 års Tjr att gälla 1936. Det ersattes då av i princip samma säo som SJ, så åtminstone sedan dess torde "bromsa" och "lossa" ha visats på gängse sätt på DONJ.
/up


Hela tråden: