Nyfiken.. Jodå - 2009 så... (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Anders Ö/NJM, Sunday, March 16, 2008, 10:57 (5884 dagar sedan) @ Jonas Hjelm

Samordning är bra. Personligen kan jag tycka att det kanske inte är så bra att ha dessa två engagemang samma dag.

Håller med, elst en "tågfri" dag eller helg.. ;o))

- Dels är tanken med järnvägsmuseernas dag att visa vad vi gör när vi inte kör tåg.
- Antalet besökande från museiföreningar som vill besöka dessa två tillställningar bör kanske slippa våndan av att välja mellan besök hos ÖSLJ eller att hjälpa till på egen planhalva.

Helt klart är att detta bör ske på våren, helst innan alla trafiksäsonger drar igång. Vi vill ju att de som kommer på öppet hus/järnvägsmuseernas dag även kommer tillbaka när tågen rullar.

Tips, öppte hus finns ju redan hos flera föreningar och är väl inkört (iaf hos oss) så Järnvägsmuseernas dag är nog bättre som markering på något nytt/annat.

Det ovan skrivna är min personliga åsikter blandat med gårdagens diskussioner i stort forum, öga mot öga i Gävle. Det finaste i kråksången är att det är ett föreningsgemensamt arrangemang men på egen hemmaplan och där varje förening får bestämma själv vad man skall hitta på, utifrån vissa givna riktlinjer.

Låter iaf intressant. Frakom något matnyttigt om medlemsvärvning o/e föryngring?
(näe inte nån dundermirakel kur utan fler ungdomar ;o)
Att ordna någon form av ungdomsläger har ju ventilerats förut, där ungdomarna kan få prova på olika sidor i branchen, umgås över föreningsgränserna mm. KOm det upp?
Detta verkar ju inte genomförbart i Gävle medsina problem med logi men hos flera museiföreningar å en del BV-föreningar borde det vara möjligt. WFJs internationella(ungdoms?)läger förra året och troligen i år, är väl en ide åt det hållet.
I min fantasi har det flummat runt tankar om en vecka - långhelg fylld med tågarbete blandat med utbildning och kul saker. Som tex;
Utbildning:
- Utb/rep-u. Vistelse i spår och elsäkerhet.
- TRI´ns hemligheter, mer en information om vad TRI innehåller, innebär, signalering tex mm
- Fordons kunskap, tex; ånglokets delar, diesellokets uppbyggnad, bromssystem
- Brandsläckningsövning
Praktisk arbete:
- Delta ut påeldandet av ånglok-utsmörjning.
- Pröva på elsvets/mig, svarv, smedja, snickeri mm
- Spårunderhåll
Kul grejer:
- Känna på att köra ånglok, lokomotor o T21
- Hyttåkning på linjen.
- Grillkväll längs linjen.
- Filmkväll

Att inte glömma bort !! Tåg i datorn, däremot vet jag inte hur det ska läggas upp.
(påfyllt) Även andra aktiviteter av mer social el. ungdomlig karaktär. I Nynäs fins ett vandrarhem på gångavstånd vid en badplats med vattenrutchkanor och golfbana tex


Hela tråden: