Rekommenderad film- 1067- Uppmaning till Norge! (Järnväg allmänt)

av Granis, Sunday, March 16, 2008, 16:51 (5856 dagar sedan)

Efter att ha rekommenderat LEG-Videos film ’1067; Blekinge- Småland- Halland’ från 2001 för andra deltagare vid ett möte på SvJvm nu i helgen fick jag inspiration att själv ta fram VHSen och titta på den. Det var ett tag sedan jag såg filmen, och mindes jag rätt när jag sagt att det var en de bästa ’smalfilmsåterutgivningsfilmer’ den gode LEG gjort? Ja, det är det! Givetvis främst beroende på bra filmare på 60-talet så innehåller den många underbara scener som visade hur livet på och kring järnvägen fungerade så sent som under detta decennium: Inte bara själva tågen, utan också välkrattade perronger, blomsterarrangemang kring stationhusen, inget ogräs på varken bangård eller linje, uniformerade ’stinsar’ eller platsvakter som vevade bommar, lantbrevbärare som i välputsade SAABar hämtade posten och på spåret spatserande katter är något av det man får se i filmen. Möjligen med undantaget av den olydiga katten något som man inte får se på de kliniska (men ändå ofta nerklottrade och vandaliserade) plexiglasbekurade smärre trafikplatser som trots allt finns kvar längs diverse ’regionalbanor’ idag. Någon har nån gång sagt att SJ upprätthöll denna puts och bemanning längs dessa redan då trafiksvaga linjer just för att få upp kostnaderna och därmed kunna motivera nedläggningarna av dem. Det må väl vara hur det vill med det, men trevlig resemiljö borde det i varje fall ha varit. Men sedan hade ju folk inget val annat än att åka bil och buss.... Det bästa omdöme jag nog kan ge denna film är att den hade varit _nästan_ lika bra om den handlat om banor med annan spårvidd -t o m normalspår ;-)

Givetvis finns också många fina scener från SJK-utfärder på dessa banor, men på nåt sätt är det ändå nämnda scener reguljärtrafik med YBo4t/ YBo5t man minns bäst. Och med T43 parallellåkande Z4t i Ljungby! Bland dessa lokomotorer återfinns också i filmen Z4t 307, då -i början av 60-talet- fortfarande försedd med ’Latowskys’ (?) ringverk på motorhuven! Behovet av detta lär väl vid den tidpunkten varit ganska begränsat sedan BKB breddats och (den mesta av?) trafiken på gatuspår i Karlshamn och Ronneby därmed försvunnit? Var det en ren slump (slöhet?) som gjorde att ringverket satt kvar på denna lokomotor, eller hade man behov för det då kanske just 307 användes för växling på trots allt kvarvarande smalspåriga gatuspår i Karlshamn?

Vi har tidigare på detta forum beklagat oss över hur lite det finns bevarat från de svenska 1067-banorna. Hovmansbygd passerar förbi i några scener i filmen; en plats där man en gång hade ambitioner att åstadkomma nåt järnvägsmuseum över dessa banor. Men inte kom särskilt långt, och nu har det dessutom ’gått bakåt’ (?) Så vi får väl nöja oss med det som finns ’magasinerat’ i Gävle och i Kristianstad? Men i vårt västra grannland ser det ju bättre ut genom ’Setedalsbanan’. På denna har man två svenska Z4t-lokomotorer, varav en är just 307. Så vi kanske kan uppmana våra fd unionsbröder att återigen anbringa ett ringverk på denna lokomotor så det kan ljuda åtminstone över bangården i Grovane!? :-)

/ L G


Hela tråden: