Nyfiken.. Jodå - 2009 så... (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Johan Vinberg, Sunday, March 16, 2008, 19:05 (5878 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Riktlinjer. Vad innebär det? Vilka synergier är det tänkt ska uppstå?

Gemenam marknadsföring (även med SVJM) via hemsida, folder, press-relaser, - på samma sätt som RAÄs "kulturhusens dag".

(=Varför är det bättre för en enskild förening att samordna och "riktlinja" sitt öppet hus jämfört med att köra eget race, om viljan finns?

Samordningen ligger i markandsföringen - i övrig är det "eget race" som gäller.

Så varje museum/museijärnväg kan ha olika uppslag. NJM kan låta sina besökare provköra ett diesellok och gå på snistlad frågesport tur bi lokstallet, medan BJs låter hämta sina besökare för visningar i Bergslags Lärje i en Y6:a från Gbg C och visar gamla VGJ-filmer i en mörklagd personvagn.
Kanske MUMA väljer att låta sina besökare provköra HRRJ-loket och bjuder på kaffe medan ÖSJmf har en live-steam uppvisning och utskänking av Österlen must medan regionsmusiken underhåller i museihallen!
Alla arangemang efter egna resurser, möjligheter och kreativitet!


Arrangemang "inom vissa ramar" måste rimligen betyda någon form av annars ouppnåeliga fördelar.

Det är mer okomplicerat än vad du tror. "Vissa ramar" är att vi har det på samma datum och startar alla samma klockslag och slutar samma klockslag. Dvs ÖSlJ börjar inte 12.00 och stäönger 17.00 medan Djurgårdslinjen öppna 10.00 och stänger 15.00.

Allt för att markandsförningen ska vara enkel och okomplicerad att genomföra för alla deltagare.

Hilsen
Johan


Hela tråden: