Nyfiken.. Jodå - 2009 så... (Järnvägs- och Museiföreningar)

av nicke, Sunday, March 16, 2008, 23:07 (5883 dagar sedan) @ Jonas Hjelm

Jag är bl a med i Stockholms Ånglokssällskap, SÅS. Jag var även med på seminariet i Gävle, som jag tycker gav väldigt mycket. Det var en öppen positiv och kreativ stämning med stor framtidstro. (För att tydliggjöra min relation till SÅS för övriga här, så sitter jag inte i styrelsen, men är aktiv medlem.)

Själv tände jag direkt på den här ide´n med en JVMF-dag då vi alla visar upp själva föreningslivet i första hand. SÅS verksamhet är som jag ser det lite annorlunda mot flertalet andra föreningars; Vi har ingen stationsmiljö att visa upp. Inget lokstall, verkstäder eller överhuvudtaget något musealt utöver själva tågsätten. Med dessa förutsättningar så vore det bra att få lite kreativa uppslag på vad en sådan dag kan innehålla för SÅS och hur den skulle kunna utformas. Ska vi kanske visa upp oss i lokstallet i Katrineholm istället? Men då tappar vi den geografiska närheten och ett av grundsyftena riskerar att förfelas: att värva nya medlemmar och kontakter lokalt.

Jag vill även passa på här och meddela, på förekommen anledning av kommentarer om SÅS påstådda statiska verksamhet som framfördes från flera håll på seminariet... att en bygglovsansökan ligger inne för ett mobstall på 130 m. Stallet i plåt finns demonterat i lager och väntar nu bara på bygglovet.

Friska kreativa ideer om JVMF-dagen får gärna luftas här!

nicke, SÅS


Hela tråden: