Nyfiken.. Jodå - 2009 så... (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Anders Ö/NJM, Sunday, March 16, 2008, 23:25 (5878 dagar sedan) @ nicke


Själv tände jag direkt på den här ide´n med en JVMF-dag då vi alla visar upp själva föreningslivet i första hand. SÅS verksamhet är som jag ser det lite annorlunda mot flertalet andra föreningars; Vi har ingen stationsmiljö att visa upp. Inget lokstall, verkstäder eller överhuvudtaget något musealt utöver själva tågsätten. Med dessa förutsättningar så vore det bra att få lite kreativa uppslag på vad en sådan dag kan innehålla för SÅS och hur den skulle kunna utformas. Ska vi kanske visa upp oss i lokstallet i Katrineholm istället? Men då tappar vi den geografiska närheten och ett av grundsyftena riskerar att förfelas: att värva nya medlemmar och kontakter lokalt.

-Ja iden är god..
Om SÅS ska visa upp Västberga eller K-stallet vet jag inte men om JAG skulle hitta på nått så skulle jag göra det i Västberga, där är ju kärnan, iaf än så länge, och närheten till folket..
Ideer ja, några kanske;
- Slå upp portarna mot gatan så man ser in och lätt kan ta sig in (grinden via Wasa kan ju vara öppen ändå för de som är vana den vägen).
- Dra fram några fordon som syns från "gatan"...
- Lokal körning med lokomotor eller T21 på bangården (om det nu går)
- Visning av arbetsobjekt, kanske modell "arbetslivs museum" låt några hålla på med olika saker på ett par objekt som folk kan prata med (mer snack än jobb alltså) och arbete som tillåter besökare, ingen svetsning eller slipning ;o).
- Visning av fordon som inte syns så ofta, tex SSnJ 7 å K4, SSnJ 11 å andra vagnar..
- Å absolut, fika å korv !!
- Filmvisning i konf-vagnen kan ju vara en grej..
Det måste nog hända nått iaf så det inte står still när folk kommer..
(dax att skaka fram geten kanske?)
Lycka te..


Jag vill även passa på här och meddela, på förekommen anledning av kommentarer om SÅS påstådda statiska verksamhet som framfördes från flera håll på seminariet... att en bygglovsansökan ligger inne för ett mobstall på 130 m. Stallet i plåt finns demonterat i lager och väntar nu bara på bygglovet.

-Det var kul å höra, har ju ältats länge nu med grannar å kommun (håller tummarna). Är det ett skjul eller båda?

Friska kreativa ideer om JVMF-dagen får gärna luftas här!

_ Gjort // AÖ

nicke, SÅS


Hela tråden: