Ännu lite mera - igen! (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Anders Ö/NJM, Monday, March 17, 2008, 13:16 (5881 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Kvirret kommer ifrån att det antyds en kostnad, konkret fråga då (som jag ställt på annan plats i denna tråd) Vad får vi pengen? Vad gör detta arrangemang kostnadseffktivt (om du vhellre vill ha sådana termer).


Jaså...jaha! OK.
Som jag just nu ser det så blir de gemensamma kostnaderna minimala (som t.ex. medverkan i Tågsommar gissningvis), men något som förbunden och SVJM får fudnera över. Ska det gå via medlemsavgiften elller per avgift som t.ex. Tågsommar.

-OK vi avvaktar då.. reagerar bara när jag hör ordet "kostar" innan man vet vad ;o))


En motfråga är fall - vad har NJMs öppna hus gett NMJ? Kul att få veta och en viktig erfarenhet att få ta del av för de personer inom JHRF, MRO och SVJM som nu ska fundera på upplägget.:-)
Hur mycket kostar Öppet Hus för NJM per år och hur många dagsverken går det åt - ungefär?

Svårt att uttala sig oom eftersom vi har det i samband med Skärgådsdagen då vi samtidigt kör många hundra till Nynäshamn. Visst har det gett medlemmar men hur många som kommer från ÖH resp info på tåget vet vi inte.
Dagsverken, tja det går ju åt iaf 6-7 personer bara i Ngd utom trafiken.

Som nämnts innan så har vi dels ett öppethus i Ngd sista helgen i aug, dels kör vi öppet tillsammans med Kulturhusen.
Vid båda tillfällena är ett av målen att locka fler aktiva.


Aha - vore kul att få ta del av en utvärdering av dessa aktiviteter - just för planeringes skull och för att inte JHRF/MRO ska behöva "uppfinna hjulet" på nytt. NJM borde egentligen adjungeras med tanke på de erfarenheter ni har.:-)

Du kan väl fråga några av dina MRO-kollegor, de har ju öppet då med... resp har egna Öppet Hus, vi har inte funnit att det är någon större tillströmning av vare sig nya medlemmar eller aktiva jmf med vanligt öppet och våra resor.

Iden är alltså bra,inget emot den men hur ska den skilja sig från de andra arrangemangen?


Njaeaaaee - den kanske inte ska skilja sig från de andra två NJM arrangemangen. Istället kanske NJM ska fundera på "ska vi flytta vårt Öppna Hus till den dag som förbunden och SVJM föreslår...eller fortsätta som förut (och avstå ett deltagande i "rikskampanjen"). Som sagt, ingen blir sur om ni skulle föredra att köra ett eget race - ni har ju en traditionskultur att peka på som orsak.

Nej det kanske den inte ska, jag frågar för att få svar på tankegångarna o väcka ideer..å nä vi flyttar inte de inkörda datumen vi har idag men utesluter inte heller något nytt.

Vi ville helt enkelt beta vad som var så bra med det nya å vad som skulle kosta men änsålänge bara ideer således..
OK för mig, bra början är det iaf.

Eller är det bara en ide än så länge?


Det är en idé - men med måletsä'ttningen att sjösättas 2009. Troligtvis ett datum under andra kvartalet av året.

Hilsen
Johan


Hela tråden: