Ännu lite mera (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Micke Carlsson, Monday, March 17, 2008, 20:24 (5855 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Hej Micke!

Jag tror inte du är negativt inställd. Men du "kvirrar" en del och jag blir konfunderad över varför. Nu äntligen preciserar du dig.

Knappt..! :-) Nu kan vi äntligen gå vidare med min inledande fråga. För den som inte var på mötet känns det nämligen helt diffust. "Vi kom på att vi ska göra på följande vis, och det kommer att kosta lite pengar." Trigger för mig, Varför ska vi göra så och Vad ska det utmynna i? Kanske det stod solklart för den som var på mötet... Men jag frågar återigen, nu när vi vet att syftet är att värva nya medlemmar: Hur var tanken att en samordnad insats ska gynna startfältet? Eftersom det kostar något, så måste det väl också förväntas ge något som inte annars uppnås?

Eller är det så här: Det finns inget mål (t ex 25 nya aktiva i branschen varav minst 1 snickare), men det finns en tanke om en metod, och i experimentsyfte vill man prova metoden för att kunna utvärdera resultatet och lära något av detta? Det vore ju något som gick att ta ställning till, ett exempel på det slags svar jag söker.

Men trots att du nu är mer konkret och inte alls negativ - vad är det i upplägget som bekymrar dig? Ty varför ställer du denna fråga i olika skepnader, trots att vi gång på gång svarar på den?


Jag gnags av att inte förstå varför detta görs bäst i grupp. Dessutom förenat med en ytterligare kostnad. Jag kvirrar inte (tycker jag) utan försöker ställa frågor vars svar kan förklara detta för mig. Jag ser inte effekten av marknadsföringen om den som tänkt ordnas samlat med en branschfasad istället för enskilt av den förening som bestämt sig för att dra igång en värvningskampanj. Kan någon förklara och utveckla den tankeslingan? Jo, jag fick svar, men jag söker resonemanget bakom dessa svar. (se f/s nedan)
"Tror gör man i kyrkan" sa en elak farbror. Men jag tror(!) att ni tänkt mera än så. Vad ligger bakom förhoppningen?

Är det något som kommer att ge oss fler nya aktiva jämfört med om vi värvar var för sig?


Ja - vi som var i Gävle tror/hoppas det.

Är det något som syftar till att höja medvetenheten allmänt om vår verksamhet?


Ja - vi som var i Gävle tror/hoppas det.

.....

OM du och andra föreningar tycker det är ett för "slappt" och lågt ställt mål, inte värt att lägga ner (om ändå ganska liten) summa pengar på och likaså arbetstid så är det ju bara att avstå. Ingen kommer tvingas vara med i denna "gemenskap".:-)

Nejdå, inte alls. Jag försöker som sagt bara fasa in i era resonemang här. Jag är absolut för olika sorters samverkan. Men det måste ju finnas en bärande tanke bakom. Den var från början helt fördold. Hur tar man ställning till om man vill medverka i det läget?

"Det här är en jäkla bra bil, och du ska få den för ett skäligt pris".

Varför är det en bra bil?
Om jag tar den här bilen, varför vore det ett bättre köp än om jag tar en annan bil?

"Det här är en bra kampanj tror vi, och foldern kostar inte så mycket"

Varför är det en bra kampanj?
Är den här kampanjen bättre än en annan kampanj?

Rimliga frågor eller kverulans? :-P


Hela tråden: