Ännu lite mera (Järnvägs- och Museiföreningar)

av nicke, Monday, March 17, 2008, 22:00 (5855 dagar sedan) @ Micke Carlsson

"Nejdå, inte alls. Jag försöker som sagt bara fasa in i era resonemang här. Jag är absolut för olika sorters samverkan. Men det måste ju finnas en bärande tanke bakom. Den var från början helt fördold. Hur tar man ställning till om man vill medverka i det läget?

"Det här är en bra kampanj tror vi, och foldern kostar inte så mycket"
Varför är det en bra kampanj?
Är den här kampanjen bättre än en annan kampanj?
Rimliga frågor eller kverulans?"

Jag tycker att hela din frågeställning om kostnader är märklig.

Jag satt med vid bordet i Gävle som en av två representanter för SÅS.
Alla hade möjlighet att säga vad de tyckte om förslaget. Ingen som helst kritik om det principiella i att införa en nationell JVM-dag framkom. Det är där vi står. JVM-sverige har inte hunnit till en genomförandefas.

På mötet diskuterades inga som helst kostnader för evenemanget. Varför den här diskussionen om kostnader förs i detta skede förstår jag inte. Vi har fått ett förslag om att införa en JVM-dag med start 2009. Inget datum är satt. Det är allt.

Nu kommer förhoppningsvis styrelserna i respektive JVM-förening att diskutera detta internt. Det finns inget beslut taget i Gävle på att ALLA föreningar obligatoriskt måste vara med på detta. Detta är helt frivilligt. Johan Vinberg har framfört tydliga sakskäl på varför han anser det här vara en bra ide´ att samlas runt. JVM var positivt inställd. Nu är det upp till varje förening att besluta om sitt förhållningssätt. Ett sådant här evenemang ska inte gå ut på att tjäna pengar i första hand utan att föra ut kunskap om våra föreningar och skapa kontakter. I detta ingår då även att värva medlemmar. Detta är min syn på det här.


Hela tråden: