Ännu lite mera (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Micke Carlsson, Monday, March 17, 2008, 23:06 (5880 dagar sedan) @ nicke


Jag tycker att hela din frågeställning om kostnader är märklig.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=3701

Detta arrangemang kommer uppenbarligen att kosta något, utöver tid.
Varje förening syr ihop sitt eget engagemang.
En slags centralkommitté(?) ställs resurser till förfogande för marknadsföring av föreningarnas respektive arrangemang i gemensam klump.

Min fråga: Vad är då vunnet för den enskilda föreningen genom att överlämna vissa ekonomiska resurser till centralkommitténs förfogande i enlighet med "vissa riktlinjer" som den som betalar har att följa? Jag tvivlar inte ett ögonblick på att ni som var på mötet sitter inne med svaret på den frågan, vilken jag ställt ett antal gånger men ännu inte fått svar på. I min desperation har jag lagt svaret i mun på "er" så att ni bara behöver säga antingen "just det" eller "nä, genom X vinner vi Y".


Jag satt med vid bordet i Gävle som en av två representanter för SÅS.
Alla hade möjlighet att säga vad de tyckte om förslaget. Ingen som helst kritik om det principiella i att införa en nationell JVM-dag framkom. Det är där vi står. JVM-sverige har inte hunnit till en genomförandefas.

Nu förstår jag inte. Alla på mötet tyckte det var en bra idé och därför är det en bra idé? Varför är det en bra idé? Om motiveringen saknas, hur vet ni som var där att det är en bra idé? Men det finns det en motivering, om jag förstår er rätt. Hur lyder den? Eller är det en magkänsla?


På mötet diskuterades inga som helst kostnader för evenemanget. Varför den här diskussionen om kostnader förs i detta skede förstår jag inte. Vi har fått ett förslag om att införa en JVM-dag med start 2009. Inget datum är satt. Det är allt.

Jag trodde det fanns ett innehåll också, det har ju Johan och Jonas berättat lite om. Kostnader är alltid med från ruta ett, vad är det för mening att diskutera annars? Det har ju Jonas också påpekat att kostnader blir det, och även om inga summor nämnts så har jag, tycker jag, fått veta ungefär och tillräckligt för stunden. Min fråga gäller syftet med kostnaden = återigen varför är det värt pengarna?


Nu kommer förhoppningsvis styrelserna i respektive JVM-förening att diskutera detta internt.

OK, så det går ut en inbjudan eller liknande?

Det finns inget beslut taget i Gävle på att ALLA föreningar obligatoriskt måste vara med på detta.

Ja det får man ju hoppas.:-P Härligt ändå att tanken ens förespeglades...

Johan Vinberg har framfört tydliga sakskäl på varför han anser det här vara en bra ide´ att samlas runt.

OK. Jag vet att ULJ haft bra resultat av sådana kampanjer. Men jag hajar inte än hur vi lyfter det till branschnivå och får bättre resultat än genom enskild insats (Jag förutsätter att vi förväntar oss ett bättre resultat). Den som förstår får gärna berätta, jag är ärligt intresserad.

JVM var positivt inställd.

Vad är deras del i det här?

Nu är det upp till varje förening att besluta om sitt förhållningssätt.

Knappast, det var ju ett förslag, inte ett beslutsunderlag. Vi vet ju inte ens prislappen!

Ett sådant här evenemang ska inte gå ut på att tjäna pengar i första hand utan att föra ut kunskap om våra föreningar och skapa kontakter. I detta ingår då även att värva medlemmar. Detta är min syn på det här.

DET var en målbeskrivning! Mötesdeltagarna upplever alltså att vi är alltför okända, har dåliga förbindelser och för få aktiva. Denna JVM-dag skulle vara ett sätt att höja dessa värden. Tja, varför inte?

Vem är målgrupp? :-D (Nä nu får jag ge mig!:-P )


Hela tråden: