Nyfiken.. men det mest intressanta glöms (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Anders Ö/NJM, Tuesday, March 18, 2008, 18:27 (5882 dagar sedan) @ nicke

Tyvärr har en annan person här gjort att jag tröttnat att älta denna fråga som en autist och lägger ner det här definitivt nu då jag finner tråden förstörd. MEN denna fråga vill jag kommentera då den är intressant:

Det var ju kul att du tyckte att frågan var intressant, kommer till den här nedan..men först vill jag nog att du tänker till varför MCs frågor är så tröttande.
Om en ide presenteras vill man väl ändå veta tanken bakom, vad är syftet, målet med iden? Ingen hugger på en ide utan att känna att den ger något eller?
MC vill bara ha reda varför en gemensam dag är så bra jmf med om vi var å en har egna dagar..och jag håller med MC, det tog lång tid innan en bild över vad som ventilerades i Gävle klarnade..Visst - hade vi varit på plats hade vi sluppit den här tråden men nu kunde vi nte det av olika skäl. Men nu tror jag vi är på spåret.

"Enda haken med den som hitills kommit fram är om nu någon skulle vilja besöka flera föreningar i grannskapet, då hinns det inte med under en och samma dag vilket månne är ett argument för att ha det på spridda dagar men kanske i närhet av varandra, dvs en á två helger."

Som jag ser det, så vänder vi oss inte till de redan frälsta; inbitna kalenderbitare, tågmuppar och genuina tågfans med denna föreningsdag. De vet var vi finns och besöker oss vid andra tillfällen oxå. Nä, Vi söker personer och kontakter vi inte förrut haft i första hand.

Målet är alltså att främst locka lokalbefolkningen, de icke in-förstådda till vår hobby, ett bra mål..att sen några som redan känner till jvgmuseivärlden slinker med gör ju inget.

Familjen Carlsson, som bor i hyreshuset 200 m bort lär inte besöka tre föreningar samma dag. De lär heller inte besöka tre olika föreningar tre dagar i rad. Har vi tur kanske de blir mer intresserade och går med i den lokala föreningen, där de pratat tåg så jovialiskt och käkat korv och upptäckt att det är trevligt folk med sunda intressen.

Nej helt rätt, då är målgruppen en annan än vad jag från början tänkte mig och problemet med olika besöksmål samma dag faller då platt. Bra det med..nu artar det sig..frågan hur närmar sig med stormsteg men vi har ju gått om tid ännu.

"Sveriges föreningsliv dog med 70-talet. Två generationer har gått förlorade. Vi har mycket att ta igen!"

-Nja jag undrar det, jag har ingen statistik att luta mig på men jag är medlem i 9 föreningar varav 4 är järnvägar. Mina barn är med 3 resp 4 föreningar. Flera av mina bekanta är engagerade i minst en förening. Så så illa är det nog inte trots att media tar en hel del av vår tid idag jmf med 70-talet.

Herregud, det vart nästan ett valmanifest!:-D

Vi ska värna om den enskilda föreningen i detta stora sammarbete. Precis som det framkommit i andra inlägg här. Vad man däremot KONKRET ex kan göra, är att även ha ett bord med information och foldrar för ALLA föreningar så om familjen Carlsson ska turista på Öland i sommar så kan de ta med en en liten folder om Bödabanan och risken att de besöker den senare har ökat från nära noll till kanske, eller bättre!:-P

Detta är ETT exempel på det SAMMARBETE vi kan hoppas på.

Det är ett bra exempel på vad vi kan göra för varandra tycker jag.

Ska vi då summera vad vi kommit fram till?
- En gemensam dag på våren med samma öppet tider (likt kulturhusens dag)
- Temat är att visa vår verksamhet på hemma plan, inte körningar (annat än för att transportera folk) och på sätt ha många aktiva på plats för att bevara frågor. Dock skadar väl aldrig ett påeldat ånglok att visas upp ;o).
- Focus på den nära omgivningen, grannar, lokalbefolkning - inte redan jvg-intresserade inom en 10 mila radie (tex)
- Marknadsföring framförallt i egen regi lokalt MEN med stöd från en större nationell annonsering (på något sätt, tex pressrelease från Jvm, annonser i TÅG, AoH, Nostalgia, Tåg-sommar, mfl) Vi kan då kanske lättare påverka lokalblaskor och lokal/regional TV/radio att ta med en blänkare om detta INNAN.
- Även ge information om varandras trafik/vht inför sommaren och givetvis Tågsommar då...

Mer som ska dit?? Nått har jag väl glömt...

Vad kan då detta ge oss...(nu spånar jag)
- Förstående grannar.
- Fler medlemmar.
- Några aktiva till.
- Några bra kontakter till lokala företagare.
- Synas i media, förhoppningsvis både före och efter.
- En förståelse för vår hobbys samhälls-/kulturnytta i vår region (kan användas till att påverka beslutsfattare tex).
- Små bidrag i lilla sparbössen.

Kanske några mål rent av är mätbara?

Vi syns i kolröken i april!

Jupp det bör vi göra ;o))


Hela tråden: