Nyfiken.. mot målet... Mitt slutliga inlägg... (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Micke Carlsson, Wednesday, March 19, 2008, 00:19 (5879 dagar sedan) @ Jonas Hjelm

Nja. :-) Innehållet känns bra men formen är jag osäker på. Om jag skulle försöka tillföra något istället för att bara pumpa ut frågor, så vore det att tänka tvärtom. Istället för egna race och gemensam dag så tänker jag gemensamt race på egen vald dag. (Eller rättare sagt, tillfället är oväsentligt)

Grejen är väl att backa upp varann med en gemensam drive. Mer än att hitta ett visst datum tror jag att många behöver stöd med att hitta framgångsrika former för att möta allmänheten på ett "nytt" sätt. De som faktiskt gjort dylikt har mycket erfarenhet att dela med sig av. Risken är stor att man bara upprepar sin vanliga vykorts- och varmkorvsutskänkning, inte minst de av oss som redan har regelbunden visning i våra lokaler.

Vilka organisatoriska åtgärder leder till att man faktiskt lyckas visa upp truliga lokgubbar i arbete och samtidigt möta besökare med något vänligare än "trampa inte på blånorna ungdjävel". Det skulle jag gärna vilja veta, och vad jag förstår så finns det faktiskt svar på det eftersom vissa har lyckats.

Vi kan trycka en folder ändå och göra ett evenemang av det, jag fasar bara för att vi slår nytt riksrekord i sålda vykort på en och samma dag men inget mer. Det stora potentiella stödet till varann är inte ett datum utan snarare delade organisationserfarenheter.

Ska vi nå grannskapet så är "fackpressen" en återvändsgränd. Foldern likaså, om vi nu inte trycker i så stor upplaga att vi kan bomba vardera grannskapets 10.000 brevlådor med den. Det blev dyrt. Annons i rikspressen verkar inte heller särskilt framgångsrikt om vi inte har en sexsiffrig budget. Lokalpressen däremot brukar vi var och en ha kontakter till. Så det sköts ju lämpligen enskilt.

Med andra ord så tror jag inte riktigt på att vi kan få en framgångsrik, "centraliserad" marknadsföring mot den målgruppen. Knäckebröskoga Nyheter lär nog inte gå upp i brygga av ett pressmeddelande från ett statligt museum i Gävle. Alltså är det inte där behållningen finns i en samordnad aktivitet. Eller finns det andra resonemang som jag förbiser?

Hjälp varann att fylla dagen med ett innehåll istället!


Hela tråden: