Slip Coach (Järnväg allmänt)

av Sören S, Wednesday, March 19, 2008, 14:01 (5880 dagar sedan)

Slip Coach
Att släppa av en vagn i farten strax innan stationen och bromsa den vid stationen. Kopplet drogs av med hjälp av ett rep. Detta introducerades vid Brighton Railway och South Eastern Railway år 1858. Här släppte man personvagnar i Ramsgate, Margate och Canterbury från tåget från London kl 12.30 pm.
Redan i december samma år började GWR göra samma sak och år 1860 även SER.
Detta kom att sprida sig till de flesta engelska järnvägar som GWR, SER, LCDR, LBSC, LNWR, MR, Furness, Caledonian, LYR, GNR, GER, GSWR med flera.
I tidtabellen för år 1914 finns 200 sådana här avkopplingar, därav 72st vid GWR.
Fortfarande år 1934 höll GWR på med detta (23st i tidtabellen)

En nackdel med systemet är att "slip" vagnarna saknar genomgång, och passagerarna därför inte kan komma in i restaurangvagnen. En annan nackdel är att vagnarna inte kan få värme från ångvärmeledningen.

Min Fråga: Har detta förekommit utanför England?

Kanske något för de svenska tågoperatörerna?


Hela tråden: