Både vakum och tryckluft? Broms resp. ledning (Järnväg allmänt)

av Anders Sandgren, Wednesday, March 19, 2008, 17:26 (5875 dagar sedan) @ Thomas Tell

På loken behölls ju apparaterna för vacuumbromsen efter att tryckluftsbroms monterats. Man kan anta att man försökte hålla ihop nyare och äldre bromstyper på olika banor. Det verkar som att sträckan Nässjö-Falköping hade vacuumbroms längre, där pågick torvpulverförsöken. Tb 864 har fortfarande kvar apparaturen och loket var såvitt jag vet i drift till 1932. Vilken broms tendern har minns jag inte, det var länge sedan jag var under den... Tror det är tryckluft.
På vagnarna sattes det åtmintone upp ledning, vagnarna måste kunna gå i tryckluftsbromsade tåg. Om själva bromscylindern byttes gjordes det nog senare, när behovet uppkom.
I en del fall var det väl aldrig någon broms utan bara ledning. Jag antar att denna vagn hade broms och inte bara ledning.


Hela tråden: