V-signaler av huvudsignaltyp på MLJ, GJ och GSJ (Signaler/säkerhet)

av Per Wirback, Monday, October 05, 2009, 18:09 (5288 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Malmö - Limhamn hade v-signaler av huvudsignaltyp på ett stort antal vägövergångar. Jag var och tittade på dem förra sommaren. då fanns allt kvar om än lite nedgånget och vandaliserat, vet inte vad som hänt sedan dess.

Tittar man längre tillbaka i tiden fanns V-signaler med delat vitt och rött sken på gamla GJ vid Havdhem fram till nedläggningen 1960.

Ante


ja, MLJ hade tydligen helt gått in för denna typ av signal.

Att det förekom på GJ kände jag inte till!

Säröbanan hade väl enbart V-signaler av huvudsignaltyp, men en del av dem hade nog från början varit riktiga huvudsignaler. GSJ började med automatiska vägbomsanläggningar redan omkring 1950, och då var det praxis vid SJ (liksom bl a vid SSnJ) att skydda sådana vägkorsnignar med huvudsignaler och vid behov även försignaler. Jag vet att minst en vägkorsning vid GSJ hade en vanlig försignal (alltså inte V-försignal) ända fram till nedläggningen, däremot kommer jag inte ihåg om signalen vid själva övergången visade vitt eller grönt sken när vägtrafiken var spärrad.

Även SRJ verkar ha använt denna typ under en period.
På scannade gamla filmritningar över tex Bärby, Marmavägen vid Länna, Almunge, Edsbro etc kan man se skiftningar från den bortskrapade tuschen av 2-skenssignaler vid vägarna.
Hurvida dessa anläggningar verkligen var utförda på detta sätt, eller om det bara var ett förslag är okänt. Som jämförelse finns det skiftningar på ritningarna efter en dvärgsignal i Länna som inte verkar ha lämnat några spår efter sig i annan dokumentation eller bilder.

/Per


Hela tråden: