Riva spår (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Micke Carlsson, Friday, March 21, 2008, 11:09 (5851 dagar sedan) @ nicke

Jag har rivit lite spår inne på Nynäsraffinaderiet, och med tanke på den oljedränkta platsen så var gas inte att tänka på. Så jag kan meddela att det går utmärkt utan gas, åtminstone när det är klena grejor. Men det förutsätter att man använder en "riktig" enmeters skarvbultnyckel, då händer det lika gärna att man råkar dra av bulten när muttern kärvar. Men har man gas med sig så fixar man ju sådana där bultskallen direkt blir rund i fyrkanten mot järnet utan allt för mycket pyssel. Och att kunna värma lite på muttern först löser ju det mesta.

Mutterdragare är för klumpigt, om ni inte redan råkar ha en som är beprövat fungerande och med en passande fyrkantshylsa. Prova först, om det är "nya" verktyg. Risken är att den inte kan hållas i linje med bulten utan att ta i backen. OK, man kan ju välta rälen på sidan först men det är nog smidigast om man lyckas lossa alla järn till att börja med. Tolvkantshylsa och elektrisk dragare är återvändsgränd. Luftmaskin och passande fyrkantshylsa är vad som gäller isåfall, enligt min åsikt.

Skarvjärn, bult, mutter, brickor, spik och plattor tar mycket mer plats och väger ofantligt mycket mer än man först tror...(om man inte har för vana att handskas med dylikt)

Metodvalet får väl sägas bero på hur mycket man vill ta med sig hem. Gas är snabbt och bra, all räl och de flesta skarvjärnen får man med sig hem på snabbaste sätt. Vill man få med bult, brickor och mutter också, och det vill man väl(?) så tror jag på lång fast nyckel, gas för att vid behov värma med och skära en och annan "omöjlig" rackare.

NJM har några meter rätt så klena räler i förråd, vet ej vikt men kan vara runt 27 kg:s (från nämnda raffinaderibangård), kanske 70-100 spårmeter, minns inte riktigt längre. Bytes säkert gärna mot grövre (t ex 34-41) om någon är intresserad! Även en klen växel (1435) finns i upplag. Byte meter mot meter, all trp ordnas av intressenten.


Hela tråden: