AGJ:s rälsförråd (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Per-Åke Lampemo @, Freden, Östad, Friday, March 21, 2008, 14:49 (5879 dagar sedan) @ Ante Svensson

Även AGJ har ett större rälsförråd. Främst är det rälvikterna 24,8 och 27 kg/m. Men även ett mindre antal rälslängder av 17 kg/m fins i AGJ:s rälsförråd. Här finns också många växlar och en del övergångsräler 24,8/27 kg/m av denna rälsvikt. Efter den sista större sorteringen april-maj 2005 kunde man konstatera att mycket i AGJ´s rälsförråd är av bra kvalitet.
I övrigt försålde man det dåliga rälsmatrielet till skrot. Detta gav AGJ en bra slant...

Det var främst under 1970-80 talet man införskaffade stora mängder räls inför bland annat "Projekt AGJ". AGJ´s stora rälsförråd kommer främst från NKlJ och Västgötabanan. Stora arbetsinsatser gjordes för att få hem rälsen till AGJ. Man har sorterat rälsen i flera omgångar genom åren. En hel del räls har också använts till bland annat tunnelspåret (Anten-Brobacka) som färdigställdes 1993-94.
Till detta införskaffade man också stora mängder skarvjärn på 1980-talet.

När det gäller Brobackatunneln så ligger det 27 kg/m till den norra tunnelmynningen. Inne i själva tunneln är spåret upprivet sedan ett antal år tillbaka. I den södra delen av tunneln fram till hållplatsen Brobacka ligger 24,8 Kg/m från NKlJ. Frågan är om Brobackatunneln får tillbaka sin räls inom en snar framtid? Eller blir det så att AGJ avvecklar Brobackaspåret helt för museitågstrafik? Man får väl hoppas att det ordnar sig till slut vad gäller museitågstrafik genom tunneln...

Likaledes användes stora mängder räls för den nya uppställningsbangården Dirhuvden som även färdigställdes i mitten av 1990 -talet.

I början av 1993 fick man också drygt 2 kilometer 27 kg-räls från Inlandsbanan. Denna räls transporterades till Vara på Rs-vagnar för vidarebefodran AGJ.

I princip har också all uddaräls 20 kg/m som AGJ hade i lager från NKlJ försålts till en privatperson i Uppsala år 2005. Denna räls är idag sparad för eftervärlden...

Idag tror jag att AGJ drygt 3-4 spårkilometer (kanske mer) räls i sina förråd om inte man försålt delar av rälsen den sista tiden.

Mvh Per-Åke Lampemo


Hela tråden: