Fråga angående Brobackaspåret (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Per-Åke Lampemo, Freden, Östad, Friday, March 21, 2008, 18:00 (5851 dagar sedan) @ Lars Johansson/AGJ

Följande gäller avseende Brobackatunneln.
AGJ har inte gett upp Brobackaspåret som PÅL försöker påskina. I dagsläget är läget sådant att vi banarbetsmässigt prioriterar sträckan Anten - Gräfsnäs eftersom slipersbeståndet på denna del på vissa sträckor närmar sig den ålder då man kan förvänta sig att de behöver bytas ut. Vi har därför valt att under ett antal år genomföra ganska omfattande byten på nämnda sträcka för att få hålla en bra banstandard. Detta kräver såväl personella som ekonomiska insatser.
Detta har betytt att det s.k. Brobackaspåret f.n. står en bit ner på listan vad gäller satsningar vid AGJ. Som redovisats så iordningställdes tunneln i samarbete med bl.a. SIFU under åren 1993-1994 och trafik kunde åter öppnas på sträckan Anten - Brobacka. Vid besiktning 2002 kunde det konstateras att rälsen i en del av tunneln var starkt rostangripen och i behov av utbyte. Medel söktes via RAÄ för detta projekt och ett arbete genomfördes under 2004 och samma höst kunde Tp 3503 åter rulla genom tunneln. Tanken var då att försöka återuppta trafiken 2005. Men så kom då det s.k. optokabelprojektet och i detta ingick att plastslangar skulle plogas från Brobacka till Gräfsnäs och bl.a. genom Brobackatunneln. Detta projekt genomfördes genom en stor uppoffrande medlemsinsats och vi trodde att projektet skulle vara avslutat våren 2005, men så blev inte fallet. Telia Sonera godkände inte plogningsdjupet inne i tunneln (ca 40 cm på vissa ställen) utan man krävde att detta skulle göras om. För att kunna göra detta så var vi tvungna att ta riva ut spåret ur tunneln, hänga upp slangarna på tunnelväggen och med hjälp av en grävmaskin gräva ett kabelschakt inne i tunneln. Det var en hel del sten i vägen, men till slut så kom i alla fall slangen ned på föreskrivna 70 cm djup. Därefter har bankroppen inne i tunneln iordningsställts för spårläggning och där står vi idag.
Vi konstaterar dock att för att iordningställa Brobackaspåret så krävs inte enbart att åter spårlägga tunneln utan dessutom krävs röjning av banvallsslänter och ett slipersbyte på uppskattningsvis 700 slipers på sträckan Anten - Brobacka. Dessutom skall sträckan signalmässigt anslutas till vårt ställverk i Anten och en bevakad korsning iordningställas.
Vi kommer att genomföra detta då tid och möjligheter ges och glädjande nog så är flera externa intressenter intresserade av Brobackaområdet och utredningar pågår om hur området skall göras attraktivare i framtiden och där ingår järnvägen som en viktig bit. Så det finns all anledning att se framtiden an med tillförsikt.

Jag försöker inte påskina någonting avseende Brobackatunneln. Jag kan bara se hur verkligheten ser ut idag.
Jag är mer än glad om AGJ nu äntligen tar sig an Brobackatunneln efter så många år. Jag tycker personligen att det är viktigt att slutföra de projekt man påbörjat. Speciellt då man fått ett riktat bidrag på 175.000 kronor från RAÄ.

Mvh P-Å Lampemo

Låst
2326 visningar

Hela tråden: