Loktillverkarskyltar frågor [5 bilder] (Fordon: lok)

av Niklas Biedermann ⌂ @, Sunday, March 23, 2008, 10:35 (5871 dagar sedan)

Några frågor om loktillverkarskyltar:

Hur var denna målad i orginal? Jag har sett leveransfoton av N och Ke där skylten varit helsvart. Personligen tycker jag att det är mycket elegantare än detta tvåfärgade. I en diskussion om loknummerskyltar blev väl också slutsatsen att det helsvarta var legio redan innan sekelskiftet. Men när kom då det tvåfärgade? Just denna är ju ommålad av en tidigare ägare. Kommer från SJ N 577
[image]
Föreskrev SJ standard-tillverkarskyltar från 1908 eller något sådant (när de stora ovala försvann). det verkar som om lok levererade till SJ hade antingen denna lucka med olika tillverkarnamn (B 1387):
[image]
eller en rektangulär skylt av denna storlek och utan krusiduller med olika tillverkarnamn (SJ E 1191):
[image]
Däremot har t.ex. alla Nohabskyltar av detta utförande (SWB M3 73):
[image]
jag sett bilder på¨varit levererade till privatbanor.
Senare blev ju utförande friare igen med tillverkarnas logotyper, t.ex. denna (SJ E10 1740):
[image]

Är det f.ö. någon som föredrar nummerskyltar framför tillverkarskyltar och har lust att byta?
Jag har t.ex. V3, T21 men även privatbanor såsom SDJ mfl nummerskyltar som jag gärna byter mot tillverkarskyltar, ånga, el eller diesel, en eller flera, beroende på. Skicka gärna ett mail!

Loktillverkarskyltar

/Niklas


Hela tråden: