Pågatåg till hotellet? (Fotografier/bildfrågor)

av Gunnar Ekeving, Saturday, October 24, 2009, 23:14 (5291 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Vykort
[image]
En trettiotalsbild tror jag.
/tell


Trevlig bild - jag tar gärna in på hotellet.

Var ligger detta Smedstorp? Google maps hittar inget i Skåne.

ja, bilden är mycket trevlig. Just detta Smedstorp ligger på linjen Tomelilla - Simrishamn, och är fortfarande öppet för persontrafik. Pågatåget från Malmö stannar vid Smedstorp var eller varannan timme. I november 1957 fanns hotellet kvar när SJ:s tredje signalsektion fotograferade plankorsningen:

[image]

Kryssmärket står fortfarande till höger, men har kompletterats med en röd kryssmärkeslykta. Den röda lyktan på bomröret har däremot försvunnit. Antalet blankledningar på de höga telefonstolparna har minskat. I gatans mitt har tillkommit dubbla mittstreck vilket väl vid denna tid av "fri fart" indikerade hastighetsbegränsning.

Hotellet kanske inte finns kvar längre, men restaurant och annat trevligt finns i stationssamhället. Handelsboden på andra sidan järnvägen finns i varje fall kvar; numera i "Leif handlares" regi. Det är alltså huset längst till höger på bilden nedan som inrymmer affären.

[image]

[image]

På Thomas bild skymtar vridlyktor på bomstativen. 1957 tycks de ha tagits bort, däremot finns en ovanlig typ av kombinerad bomsignalskärm och vridlykta mellan spåren.

[image]

På bilden ovan syns vad som väl måste vara en V-signal till vänster om handelsbodens gavel och ett antal meter från vägkorsningen. V-signalens placering motiverades säkert med att den skulle bli synlig i god tid för ankommande tåg.

Nedan en förstoring på den ovanliga vridlyktan:

[image]

Tidtabellsboken del A från 1957 visar Smedstorps läge

1957 års bilder från Sveriges Järnvägsmuseum


Hela tråden: