Grisabanan igen - Krauss? (Arkiv/forskning/litteratur)

av Anders Sandgren, Sunday, October 25, 2009, 23:59 (5290 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Regulatorkonstruktionen med dragstång genom ångdomen och dessutom genom sanddomen finns bl.a på de ockulta Zwilling-loken för HFB. Byggdes bl.a av Krauss & Borsig.
På HFB-Zw loken dock med länkarmar mellan domernma som vänder riktning samt flyttar dragstången i höjd. 1899 och framåt.
Den ovala tillverkarskylten och andra detaljer tycker jag pekar mer på Krauss.
Som angavs i tidigare tråd finns det två lok som har kopplats till Hägghult, bl.a Krauss 5159/1904, ett 750mm lok tillverkat i München som via Danmark skulle letat sig till Hägghult 1915. Det andra är ett O&K-lok (2799/1908) som hade 802mm spårvidd och var tillverkat i Berlin.
Det blir litet fel med årtalen, är hembygdsskriften 100% tillförlitlig? Dylika tenderar ibland bygga på minnesbilder och årtal kan man ta fel på.
Detta skulle då vara det andra loket. Eller fanns det fler banor i Hägghult som byte spårvidd? Byte banorna i så fall materiel med varandra?
802mm från början kan tyda på att materiel köptes från BDJ.


Hela tråden: