Grisabanan igen (Arkiv/forskning/litteratur)

av Anders Sandgren, Monday, October 26, 2009, 13:16 (5288 dagar sedan) @ Torbjörn G

Det Krauss-lok som finns noterat är förvisso ett 750mm lok dock tillverkat 1904 och inte i Sverige förrän 1915.
Spårvidden 800 eller 802 ligger nog mer inom toleranserna, men jag går ju inte fri från tanken att det inte är en slump att man byggde en bana med spv ca 800mm som och köper ett d:o lok i en tid som sammanfaller med BDJ's nedläggning/breddning och det fanns en hel del vagnar till salu. Vissa gick till WLJ, några kanske till HFJ (fast de som kom dit kom kanske mest via WLJ?). Någon som vet något om Grisabanans vagnpark?
Sedan kan man ju undra varför man bytte spårvidd istället för att bygga om loket. Fick man med sig en bättre vagnpark för ett bra pris?
För övrigt, BDJ 2-5 blev kvar på nya BDJ, 6-7 gick till WLJ, vart tog BDJ 1 (Kristinehamn 4/1872) vägen? Reservdelslok för systerloken 2-3?


Hela tråden: