Grisabanan igen (Arkiv/forskning/litteratur)

av Dag Bonnedal, Monday, October 26, 2009, 15:04 (5294 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det Krauss-lok som finns noterat är förvisso ett 750mm lok dock tillverkat 1904 och inte i Sverige förrän 1915.
Spårvidden 800 eller 802 ligger nog mer inom toleranserna, men jag går ju inte fri från tanken att det inte är en slump att man byggde en bana med spv ca 800mm som och köper ett d:o lok i en tid som sammanfaller med BDJ's nedläggning/breddning och det fanns en hel del vagnar till salu. Vissa gick till WLJ, några kanske till HFJ (fast de som kom dit kom kanske mest via WLJ?). Någon som vet något om Grisabanans vagnpark?
Sedan kan man ju undra varför man bytte spårvidd istället för att bygga om loket. Fick man med sig en bättre vagnpark för ett bra pris?
För övrigt, BDJ 2-5 blev kvar på nya BDJ, 6-7 gick till WLJ, vart tog BDJ 1 (Kristinehamn 4/1872) vägen? Reservdelslok för systerloken 2-3?

Jag hänger inte riktigt med i svängarna.
Både Priedits och IBF anger Krauss 5158/1904, spv 785 för loket.
Här nämns bara 5159, spv. 750.
Spårvidden 785 skulle med nöd och näppe kunna vara kompatibel med 800 mm.
Blandning mellan 600 och 2 fot/610 mm har förekommit (Eds bruk) utan att man brytt sig. Liksom 891 - 900 mm.
Men om loket hade 750 från början så måste det ha blivit ombyggt.

Som sagt, spårvidd 800 mm förkom på fler håll i världen. Jag tror man gjorde ett tillfällighetsköp från O&K. Likheten med de svenska 802-banorna är nog en ren slump. Men det kan ju ha öppnat för fler tillfällighetsköp av vagnar.

Dag B

PS. Stenbrotten och banans sträckning mellan dem syns tydligt på satellitbilder.

Ytterligare en fundering:
Att spika om bana från 750->800 mm var nog inget man drog sig för alls.
Man hade väldigt gott om folk som kunde hantera en slägga ;-)
Antalet växlar på en industribana brukade inte vara så väldigt stort och man var inte så petig med exakt växelgeometri.
Men att bygga om lok, det var en helt annan femma!

DB


Hela tråden: