Grisabanan igen (Arkiv/forskning/litteratur)

av Dag Bonnedal, Monday, October 26, 2009, 15:56 (5286 dagar sedan) @ Anders Sandgren

I Krauss-listan på historiskt anges Krauss 5158/1904 som ett 802mm lok som via Danmark 1915 hamnade i Björkeröd. O&K 1040/1902 var ett ca750mm lok som också fanns där. Hur många Hägghult och Björkeröd finns det som hade banor.
Många spårvidder blir det...

Jo, men 802 är alltså en efterrationalisering. (Det är rätt många fel i listorna på Historiskt.)
Krauss 5158 bör ha varit 785 mm eller hur?
Tyvärr blandar även stora O&K-boken in efterhandsuppgifter ibland utan att ange källan. Men det är nog troligt att O&K 2799 är byggt för annan kund med nominell spårvidd 800 mm. Ej levererad och köpt av Fernström till bra pris och omedelbar leverans.

O&K 1040, november 1903 var ett tvåaxligt 80/90 hkr lok (13,5 ton!) med 900 mm spårvidd! Levererat till Willhelm Ewald, Fürstenwalde (Tyskland). Alltså knappast detta lok som kom till Hägghult. Trots likhet i pannumret. Det loket hade nog varit för tungt för banan och om man hade haft ett så kraftigt lok så skulle man ha reparerat det i stället för att byta ut det mot ett klenare och spika om banan.

Hur var det med Krauss 5159? Var kom den uppgiften ifrån?

Dag B

Kollade på Historiskt:
Där anges alltså både 5158 och 5159. Båda med fel spårvidd.
Angivna med banans ungefärliga spårvidd efter respektive före omspikning?
Är inte 5159 ett skrivfel någonstans ifrån som hängt kvar?

Dag B


Hela tråden: