Grisabanan igen (Arkiv/forskning/litteratur)

av Dag Bonnedal, Monday, October 26, 2009, 16:35 (5295 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Från IBF:
5158/1904 785 B Madsen, Winkel & Werner, Köpenhamn (anv. vid byggandet av linjen
Köpenhamn-Slangerup), 1915 A.K. Fernströms Granitindustrier, Hägghult
(ombyggt 802 mm), 1934 slopat, skrotat

Men vad gäller 800 eller 802 så kan man ju angett 802mm då det var en spårvidd som använts i Sverige tidigare (och man kan ha köpt materiel från). De två millimetrarna ligger garanterat inom toleranserna.
Notera att här anges att loket byggdes om, inte banan.

Andra loket:
O&K 2799/1908 800 B AB A.K. Fernströms Granitindustrier, Hägghult, 1921 avställt, troligen utrangerat 1927/28

Jo, så långt är vi eniga i sak.
Men, återigen krävs viss källkritik om man skall kunna reda ut det här.
Om banans spårvidd efter omspikning anpassades till O&K-loket med NOMINELL spårvidd 800 mm så borde även banan efter denna ombyggnad ha den "nominella" spårvidden 800 mm. Däremot är det väl mindre troligt att man någonsin hade en intern exakt norm som angav vilken nominell spårvidd man hade. (Inga rapporter till VoV.) Gubbarna som höll efter spåret såg väl till att det höll UNGEFÄR 800 mm. Om man sedan ev. skulle ha köpt in begagnade 802-vagnar så anser jag att detta inte ändrar banans nominella spårvidd.

Senare tiders forskare har väl sedan kopplat samman banans ungefärliga spårvidd på 800 mm med den gamla svenska standardspårvidden 802 mm. Men fanns den kopplingen någonsin på den tiden då banan fanns? Jag tvivlar.

Vad gäller Kraussloket (5158), vet man över huvud taget om det "byggdes om"? Denna skrivning kan ju också var en efterkonstruktion eftersom forskare noterat att lokets nominella spårvidd skiljde sig från banans. En sådan ev. "ombyggnad" torde ha inskränkt sig till omsvarvning av hjulen.

Hur var det med uppgiften om 5159?

Dag B


Hela tråden: