BDJ-lokens öden (Arkiv/forskning/litteratur)

av Klas Blomberg, Monday, October 26, 2009, 17:24 (5289 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Så här har jag för mig att det ska vara:
Lok 1 och 2 hamnade på Guldsmedshyttan-Gullblanka, tillsammans med åtskilliga godsvagnar - hur många står det antagligen i Lars Hagströms uppsats om banan. Det är antagligen tveksamt om det fanns SÅ många vagnar att det skulle ha räckt till rest-BDJ, WLJ och Gullblankabanan + bli över till Grisabanan.

Lok 3, 4 och 5 gick kvar på rest-BDJ, lok 3 dock först efter ett par år, efter att ha trafikerat ett kvarblivet sidospår från Grängen (? eller någon annan av stationerna längs Bredsjölinjen)

Lok 6 och 7 såldes till Voxna-Lobonäs.

PS
Jag har på långa omvägar fått ett kopierat exemplar av Lars Hagströms uppsats, men den borde verkligen tryckas i Spår eller någon annan seriös tidskrift så att den inte faller i glömska utan når en större publik.


Hela tråden: