Något om spårvidder (Arkiv/forskning/litteratur)

av Dag Bonnedal, Monday, October 26, 2009, 17:29 (5293 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Sökte litet mer och hittade på www.lokomotive.de följande:
Krauss 1904/ 5159 - C n2t - 1435mm
Eisenbahn Schaftlach-Gmund 4 CARL THEODOR
(02.31 Ub. C h2t; Ek. Krauss 30/ 8509)
=>'42 Tegernseebahn (TAG) 4
->'56 Ph. Holzmann für Samsun, Türkei
->um '62 Türkische Staatsbahn (TCDD)
V.u.

M.a.o ett normalspårigt sexkopplat lok som bl.a varit på Tegernseebahn men som sedan hamnade i Turkiet. Finns månne kvar (vad betyder V.u?).

Var nog aldrig i Hägghult.

Tack!

Det här med spårvidder är inte så lätt.
Om man bara kör på med f.d. SJ-materiel på en f.d. SJ-bana så är världen väldigt enkel. Man vet vad man skall rätta sig efter.
För ett större antal år sedan lade dåvarande maskinchefen vid ÖSlJ ned ett väldigt stort jobb på att utreda alla fordon och växlars verkliga spårvidder. Resultatet var var lätt anmärkningsvärt, jag har inte siffrorna framför mig men spårvidderna skiljde sig med mer än 30 mm (slitage oräknat)! Fordonen kommer ju från såväl trafikbanor som industribanor. På gamla tyska lok som hade väldigt tjocka flänsar från början hade man någon gång glatt svarvat ned flänstjockleken till den normala, dvs minskat lokets spårvidd till ca. 585 mm.
För loket Helgenäs från Eds bruk hade ÖSlJ beställt nya hjulringar från Surahammar 1967. Det visade sig dock att Surahammar inte levererade det vi beställde utan gjorde de nya hjulringarna efter de gamla, dvs. spårvidd 2 fot/610 mm. Senare ringade samma firma om Lotta och samma sak där, trots bifogade ritningar så gjorde man som det var innan dvs. spårvidd ca 585 mm.

Vi har sedan jobbat rätt mycket med att få ordning på våra spårvidder...
Men några detaljer återstår fortfarande.

Så här rörigt tror jag det var på fler ställen som hade begagnad rullande materiel.

Dag B


Hela tråden: