Skånska vägskydd och centrallås: Gärsnäs (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, måndag, oktober 26, 2009, 23:43 (2974 dagar sedan)

Om man fortsätter från Smedstorp i riktning mot Simrishamn är nästa station den f d järnvägsknuten Gärsnäs.

[image]

I november 1957 var signalteknikerna på plats och fotograferade Gärsnäs Västra fällbomsanläggning (V1):

[image]

Vid denna tid trafikerades fortfarande båda banorna

[image]

[image]

På ena fällbomsstativet finns en vridlykta, dessutom ser det ut att finnas en V-signal vid spåret mot Smedstorp. Oklart hur förare på tåg från Hammanhög skulle kunna få korrekt information om bommarnas läge - med tanke på infartskurvan borde vridlyktans signalbild riskera att bli inkonsekvent - både vitt och rött. SJ hade mycket besvär med att avskärma vridlyktor för att få korrekt signalering. Det gällde inte minst att hindra vägfarande att se den för tågen avsedda signalbilden, vilket kunde vara ett problem när vägen inte korsade banan vinkelrätt. En lösning var att skärma av vridlyktan och sätta upp kryssmärkeslyktor av den typ som syns på bilderna från Gärsnäs. På 1950-talet hade sådana lyktor införts i stor skala, oavsett siktförhållandena.

[image]

I september samma år hade man tagit en bild på stationens centrallåsapparat. Säkerhetsanläggningen var synnerligen enkel. Centrallåset fanns kvar när jag passerade för cirka fem år sedan.

[image]

Vidare till Gärsnäs Östra vägskyddsanläggning, fotograferad i november 1957:

[image]

Signalering mot banan sker med en vridlykta + bomsignalskärm mellan spåren

[image]

[image]

[image]

[image]

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum