Länsstyrelser vs länsmuseer (Järnväg allmänt)

av Rasmus Axelsson, Monday, March 24, 2008, 18:47 (5870 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Utan att säga för mycket så verkar det som du missuppfattat något i turerna kring detta. Tror inte att chefen beviljade en ful tillbyggnad och moderna lampor.

Däremot om nu byggnaden är ett byggnadsminne så är det Länsstyrelsen som ska godkänna eventuella ändringar. Där kan Örnsköldsviks museum ha varit remissinstans och yttrat sig över förslaget men jag är ganska säker på att museet inte godkänt något. Rätt mig gärna om jag har fel...

Helt rätt, Erik, glömde det i mitt inlägg! Sen är ju frågan om just »ful« är rätta ordet i ett sådant sammanhang. Det ligger ju i den professionelle antikvariens arbetsuppgift att göra en bedömning om vad som snarare förändrar ett objekts kulturhistoriska karaktär och värden - skönhet är ju som baken men dessa är ju åtminstone tänkta som att man ska kunna utgöra objektiva bedömningar...

Sen är det på sin plats att påpeka att det är länsstyrelsen som är statens förlängda arm som myndighet, medan just länsmuséerna intar i en lustig mellanställning som varandes allt från stiftelser till aktiebolag utan någon som helst juridisk monopolställning, men som oftast utgör en faktisk monopolist på bl.a. bedömningar och antikvarisk kontroll av förändringar...


Hela tråden: