Färgväxlarsignal (strålkastarsignal) för linjeblockering (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving ⌂ @, Tuesday, March 25, 2008, 22:51 (5869 dagar sedan) @ Per Olofsson

Den kommer från en äldre huvudsignal (block) med en ljusöppning där färgväxlaren visade rött i viloläge och när den strömsattes visade grönt.
Den här signaltypen finns inte idag.

Några bilder på sådana signaler http://www.ekeving.se/lb/aut/index.html

Signaltypen kom i bruk vid SJ under 1930-talet. Fördelen jämfört med separata sken för grönt resp rött var att man undgick s k fantomsignaler, alltså att en släckt lykta vid lågt stående sol kunde förefalla tänd. Genom att färgväxlarsignalerna kunde ha en reflektor klarade man sig också med låg lampeffekt. Den lutande bakgrundsskärmen avsågs minimera risken för störande solreflexer i den svarta plåten, och hade ursprungligen utvecklats för signaler som AGA levererade till järnvägarna i Grekland.


Hela tråden: