Dvärgsignal för växling till sidospår längre ut? (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Friday, November 06, 2009, 21:51 (5284 dagar sedan) @ Bobo L

[image]

Det sitter en dvärgsignal i ytterkurvan? Vilket var orsaken till behovet av en dvärg på den platsen? Uppenbarligen fanns behov av att kunna framföra signalreglerade växlingsrörelser bortom den tvåskens utfartssignal (?) som syns intill.

Dvärgsignalens placering måste rimligen innebära att den motriktade sexskenssignalen inte är Lundavägens (yttre) infartssignal, utan den är förmodligen en inre infartssignal (som nu för tiden skulle ha benämnts mellansignal). Dvärgsignalen finns troligen för att tillåta växling förbi utfartssignalen till ett längre ut mot stationsgränsen beläget sidospår. Om denna tes är riktig, skulle "kör", "kör varsamt" eller "ogiltighet" i dvärgsignalen (signalbesked från 1950-talet; nu: "rörelse tillåten" ) garantera att det inte vore ställt någon motriktad tågväg från den yttre infartssignal fram till den sexskenare vars baksida vi ser.
/up


Hela tråden: