signalplats, manuella vägskydd ännu 1997 (Signaler/säkerhet)

av Lennart Carlsson, Sunday, November 08, 2009, 01:04 (5275 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Det är en trolig förklaring. Dessvärre har jag inte skannat in någon tidtabellsbok del A för körriktningen Simrishamn - Malmö, där hade man annars kunnat hitta den eventuella yttre infartssignalen.

Enligt tdt-boken del A för 1964 (som i och för sig är i yngsta laget) fanns enbart en infartssignal (alltså ingen yttre).


Östra Fäladsgatan förekommer inte i 1950 års tidtabellsbok del A, kanske var det en nyanlagd väg? Dessvärre har jag inte hittat bilder på någon av dessa vägskyddsanläggningar.

I 1949 års stadskarta existerade Östra Fäladsgatans förlängning över järnvägen. Vägskyddsanläggning kanske först senare infördes? Korsningen väg/järnväg trafikerades enligt kartan av stadsbusslinje 26, som enligt boken "Spårvägen i Malmö" öppnades på denna sträcka den 21/10 1949. Boken "Gator i Malmö" daterar Östra Fäladsgatans förlängning till 1958, men det tolkar jag som ett skrivfel (avses 1948?).


Någon förklaring till dvärgsignalen vid utfarten har jag alltså inte hittat, om det inte fanns något sidospår längre ut (skyddat av yttre infartssignal) skulle det möjligen kunna ha samband med signalplatsen

Eventuellt sidospår längre ut skulle ha befunnit sig utanför stationsgränsen, och varit lastplats mellan stationerna Östervärn och Sege. Dvärgen har nog snarare samband med signalplatsen.


Hela tråden: