Enkelspår och provisorisk station även vid Stenkullen1917 (Järnväg allmänt)

av Gunnar Ekeving ⌂ @, Monday, January 07, 2008, 00:07 (5952 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Samma dag som meddelandet om Almekärr utfärdade distriktsförvaltningen ett meddelande "rörande provisoriska spåranordningar och anordnande av tillfällig station vid Stenkullen"

Även här var det vägportsbygge som framtvingade borttagande av dubbelspåret. Istället skulle ett provisoriskt enkelspårigt förbigångsspår läggas ut. Stenkullen skulle tillfälligt uppgraderas från håll- och lastplasts till station med tåganmälningsskyldighet. Västra infartssignalen skulle flyttas västerut, östra infartssignalen kunde behållas. Liksom i Alm ledde man in telegraf både i slutna kedjan och klocklinjen (som användes för tåganmälan). I vanliga fall fanns kanske inte telegraf i Stenkullen?

Sth var här 20 km/h

Intressant att man samtidigt startar två stora arbeten, som kräver linjeomläggningar och enkelspårsdrift, på samma bansträcka. Och detta bara några få år efter att dubbelspåret färdigställts, verkar inte har varit någon bra framförhållning. Vad kan det ha varit som motiverade vägportsbyggena? Arbetslöshet?


Hela tråden: