En hel del bilder återstår! (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Wednesday, November 11, 2009, 21:02 (5250 dagar sedan) @ Olof Brandelid

Inte minst för det man ser bredvid och på spår och vägar, som till exempel de tre traktorerna med gödselspridare som syns i mitten bilden.

ja, det är ju ofta miljön runtomkring som är intressant. Jag inser också att det tidigare publicerats väldigt få bilder från vägövergångar. Det finns ju två huvudsakliga anknytningspunkter mellan järnvägen och lokalsamhället; stationen och plankorsningen. Stationerna är givetvis mer intressanta och har därför genererat mängder av bilder

Hoppas att du har många bilder kvar att visa!

ja, det finns nog några hundra bilder kvar. Detta trots att många banor saknas bland de bilder jag råkade hitta på muséet. Om tredje signalsektionen dokumenterat vägskyddsanläggningar lika noggrannt vid alla banor som exempelvis vid Västkustbanan och Malmö - Simrishamn borde det funnits avsevärt fler bilder. Kanske har de gallrats ut vid den ändrade distriktsindelningen i mitten av 1960-talet. Järnvägsmuseums arkivarie har dock lovat att göra en djupdykning i magasinen, så kanske kommer ännu fler bilder fram, och om det vill sig väl kan de kanske även bli inskannade. Järnvägsmusei vänner har ju under flera år finansierat skanning av ett stort antal bilder på ett sådant sätt att optimal bildkvalitet garanterats. Jag har endast - under lite primitiva förhållanden - snabbt fotograferat av de bilder jag hittat, vilket gör att kvaliteten ibland blivit lidande.


Hela tråden: